Show simple item record

dc.contributor.authorPomell, Maria
dc.date.accessioned2014-06-11T11:13:21Z
dc.date.available2014-06-11T11:13:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436966
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43676
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten ruotsin kielen opiskelijoiden käyttämiä kollokaatioita, jotka koostuvat verbistä ja sen objektina olevasta substantiivista. Kollokaatioiden osuus tutkittiin kaikista verbi-substantiivi -yhdistelmistä. Lisäksi tutkimuksessa perehdyttiin kol-lokaatioiden sisältämiin leksikaalisiin virheisiin. Tutkimusmateriaali koostui yhteensä 180:sta yläasteella, lukiossa ja yliopistossa kirjoitetusta mielipidekirjoituksesta (n=90) ja kertomuksesta (n=90). Sanaston ja kollokaatioiden merkitys kielenkäytössä on huomattu tärkeäksi viime vuosikymme-ninä. Kollokaatiot kuuluvat tietynlaisiin sanayhdistelmiin, joita käytettäessä kielestä saa suju-vampaa ja natiivipuhujan kaltaisempaa. Ne helpottavat myös puheen ymmärtämistä. Erityisesti kollokaatioiden osuutta on tutkittu englannin kielessä, ja niiden on havaittu olevan merkittävässä osassa natiivipuhujien kielenkäyttöä. Kuitenkaan mm. suomalaisten opiskelijoiden kollokaatioi-den käyttöä ei ole vielä laajemmin tutkittu. Koska kollokaatioiden käyttö on yhdistetty hyvään vieraan kielen taitotasoon, oli olettamukse-na, että kollokaatioiden osuus kasvaisi lukio- ja yliopistotasoille mentäessä. Lisäksi kollokaatioi-den laadun oletettiin muuttuvan hieman helpommista kollokaatioista vaikeampiin taitotason kas-vaessa. Toisaalta oletettiin, että myös edistyneet kielenopiskelijat voivat kohdata ongelmia kol-lokaatioiden käytössä, koska aikaisemmat tutkimukset osoittavat niiden asettavan haasteita myös pitkällä kielenopinnoissaan oleville opiskelijoille. Virheiden määrän odotettiin olevan suu-rinta yläastetasolla ja vähenevän yliopistotasoa kohti. Tutkimus osoitti, että eniten kollokaatioita käyttävät lukiolaiset, toiseksi eniten yliopistotasoiset ja vähintä niiden käyttö on yläasteella. Vir-heitä esiintyi joka tasolla. Kuitenkin lukiotasolla käytetty suurin kollokaatioiden määrä korreloi myös suurimman virhemäärän kanssa. Toiseksi vähiten virheitä esiintyi yläastetasolla ja vähiten yliopistotasolla. Kollokaatioiden laatu ei muuttunut paljon eri tasoilla. Muutamia kollokaatioita lukuun ottamatta käyttivät oppilaat kaikilla tasoilla melko samanlaisia kollokaatioita. Tämän ja kollokaatioiden virheiden vuoksi voidaan todeta, etteivät oppilaat kehittyneet niiden käytössä, vaikka taitotaso kielessä kasvoi. Koska kollokaatioiden tutkimuksesta on melko vähän tutkimus-tuloksia ja eri tutkimustulokset poikkeavat hieman toisistaan, olisi niistä hyvä tehdä edelleen jatkotutkimuksia.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (70 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkollokaatio
dc.titleKollokationer i texter skrivna av L2-inlärare av svenska
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406111992
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2014-06-11T11:13:22Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysosanastot
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright