Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLeiviskä, Kaisa
dc.date.accessioned2014-06-08T18:23:27Z
dc.date.available2014-06-08T18:23:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436690
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43651
dc.description.abstractTämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vuorohoidon henkilöstön kokemuksia omasta ammatillisesta identiteetistään työhön liittyvien positiivisten ja negatiivisten tekijöiden kautta. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin myös henkilöstön kokemuksia vuoropäivähoidon asettamista haasteista heidän ammatilliselle osaamiselleen. Kolmas tarkastelun kohde oli se, onko pohjakoulutuksella yhteyttä henkilöstön kokemuksiin ammatillisen osaamisen haasteista sekä työhön liittyvistä positiivisista ja negatiivisista tekijöistä. Tämän tutkielman aineisto on saatu Perheet 24/7-projektista. Projektin tarkoituksena on tutkia, millaisia yhteyksiä vanhempien vuorotyöllä on perheiden elämään sekä alle 13-vuotiaiden lasten sosio-emotionaaliseen hyvinvointiin Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin valtakunnallisella internet-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 227 vuoropäivähoidon työntekijää. Aineistosta nousi esiin yhdeksän teemaa, jotka liittyivät työntekijöiden ammatilliseen identiteettiin ja osaamiseen. Näitä teemoja olivat työtyytyväisyys, yhteistyö ja vuorovaikutus työyhteisössä, kasvatuskumppanuus, työn substanssiin liittyvät tekijät, resurssit, vuorotyö, henkilökohtaiset tekijät, vuorohoidon erityispiirteet ja niihin liittyvä osaaminen sekä oman osaamisen ylläpito ja kehittäminen. Näihin teemoihin liittyvien positiivisten tekijöiden koettiin vahvistavan ammatillista identiteettiä ja negatiivisten tekijöiden puolestaan koettiin asettavan haasteita ammatilliselle identiteetille. Samat tekijät asettivat haasteita myös ammatilliselle osaamiselle. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan toisen asteen koulutuksen suorittaneet vastaajat olivat tyytyväisempiä lasten varhaiskasvatuksen laatuun, henkilökunnan ammattitaitoon, pedagogiseen toimintaan sekä lasten yksilöllisten tuentarpeiden huomioon ottamiseen omassa vuorohoitoyksikössään kuin korkeakoulutetut vastaajat. Korkeakoulutetut vastaajat kokivat työhönsä liittyvän enemmän epävarmuustekijöitä kuin toisen asteen koulutuksen suorittaneet vastaajat.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (114 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervuorohoito
dc.subject.otherammatillinen identiteetti
dc.subject.othertoimijuus
dc.subject.otherammatillinen osaaminen
dc.subject.othermoniammatillisuus
dc.titleVuorohoidon henkilöstön kokemuksia ammatillisesta identiteetistään ja osaamisestaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406081960
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2014-06-08T18:23:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoammattitaito
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot