Show simple item record

dc.contributor.authorKämäräinen, Heini
dc.date.accessioned2014-06-05T13:16:11Z
dc.date.available2014-06-05T13:16:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436621
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43639
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää eettisen organisaatiokulttuurin yhteyttä työhyvinvointiin tutkimuskohteen ollessa opettajat. Työhyvinvoinnin ulottuvuuksina kuvattiin työuupumus ja työn imu. Tutkittiin myös toimiiko eettinen kuormittuneisuus välittäjänä eettisen organisaatiokulttuurin ja työhyvinvoinnin yhteydessä, eli selittääkö eettinen kuormittuneisuus eettisen organisaatiokulttuurin ja työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Eettisestä kuromittuneisuudesta erotettiin tarkasteluun A-tyypin dilemma, joka kuvaa tilanteita joissa henkilö ei tiedä mikä olisi oikea tapa toimia ja B-tyypin dilemma, jolloin oikea toimintatapa on tiedossa, mutta sen mukaan toimiminen ei ole mahdollista. Analyysimenetelmänä käytettiin mediaattorimallia toteutettuna mplus7 -ohjelmistolla. Käytetty aineisto on osa eettinen organisaatiokulttuuri ja henkilöstön hyvinvointi –hanketta ja tässä tutkimuksessa olivat mukana kyselyyn vastanneet opettajat (n = 279). Tutkituista opettajista 73 % oli naisia ja 27 % miehiä ja suurimman ikäluokan muodostivat 46–50-vuotiaat. Tulokset osoittivat, että eettinen organisaatiokulttuuri on merkittävä tekijä opettajien työhyvinvoinnissa. Eettisen kuormittuneisuuden suhteen havaittiin sen olevan yhteydessä eettiseen organisaatiokulttuuriin sekä osittain työuupumukseen. Eettinen kuormittuneisuus välitti osittain eettisen organisaatiokulttuurin ja työuupumuksen välistä yhteyttä, mutta eettisen organisaatiokulttuurin ja työn imun välillä välittäjävaikutusta ei löytynyt. Näin ollen osa eettisen organisaatiokulttuurin ja työhyvinvoinnin yhteydestä selittyy opettajien työssään kohtaamien eettisesti haastavien tilanteiden aiheuttamalla kuormituksella. Tämä tutkimus korostaa eettisen organisaationkulttuurin tärkeyttä hyvän työelämän kehittämisessä. Opettajat ovat uusi tutkimuskohde eettisen organisaatiokulttuurin ja eettisen kuormittuneisuuden tutkimuksen saralla ja heidän työssä jaksamisensa on tärkeää paitsi heille itselleen, niin myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta heidän vaikuttaessa jokaisen lapsen ja nuoren elämään.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (25 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherEettinen organisaatiokulttuuri
dc.subject.othertyön imu
dc.subject.othertyöuupumus
dc.subject.othertyöhyvinvointi
dc.subject.othereettinen kuormittuneisuus
dc.subject.otheropettajat
dc.titleEettinen organisaatiokulttuuri, työhyvinvointi ja eettinen kuormittuneisuus opettajilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406051946
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2014-06-05T13:16:12Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoorganisaatiokulttuuri
dc.subject.ysotyön imu
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysotyön kuormittavuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoeettisyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record