dc.contributor.author | Määttä, Tommi | |
dc.date.accessioned | 2014-06-04T16:28:01Z | |
dc.date.available | 2014-06-04T16:28:01Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1436566 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43629 | |
dc.description.abstract | Määttä, Tommi: OPINTOJEN LÄPÄISYN ENNUSTETTAVUUS AMMATILLISESSA
OPPILAITOKSESSA - MOTIVAATION YHTEYS OPINTOMENESTYKSEEN
Erityispedagogiikan pro gradu. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014.
56 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ammatillisten opintojen läpäisyä (valmistuminen,
eroaminen, opintojen pitkittyminen) ennustavia tekijöitä opintojen aloitusvaiheessa
mitattujen tietojen kautta tarkasteltuna. Opintomenestyksen yhteyttä mitattiin oppilaan
ajattelu- ja tulkintastrategioihin, itseohjautuvuuteen, erityisopetustaustaan ja edellisen
kevään koulupoissaoloihin, huomioiden oppilaan sukupuoli, ikä ja perhetausta.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada uutta suomalaista tietoa ammattiopisto-opiskelijoiden
itseohjautuvuudesta ja suoritusstrategioista.
Tutkimus on osa vuosina 2009–2012 Niilo Mäki Instituutin hallinnoimaa
Motivoimaa–hanketta. Tutkimukseen osallistui 1355 syksyllä 2009 opintonsa
aloittanutta opiskelijaa. Vastanneista 708 oli naisia (52 %) ja 647 miehiä (48 %). Iältään
he olivat 15–48 -vuotiaita (ka = 17,09; kh = 2,47). Tutkimusmenetelmänä käytettiin
oppilaan sähköisesti tietokoneella täyttämää kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin
määrällisin menetelmin käyttäen kuvailevia, vertailevia ja riippuvuussuhteita mittaavia
analyysejä.
Tutkimus osoitti, että opinnoista valmistumisen, eroamisen ja pitkittymisen
taustalla oli useita eri tekijöitä. Tulokset osoittivat, että opiskelijan ikä, äidin
peruskoulutus, yläkoulussa saatu opetuksen tuki, edellisen kevätlukukauden
koulupoissaolot, sisäisen motivaation taso ja myönteisten suoritusstrategioiden
hyödyntäminen opiskelussa olivat yhteydessä opintojen läpäisyyn. Sukupuolten välinen
ero näkyi tyttöjen 1. lukuvuotena poikia korkeampana eroamisena ja poikien opintojen
pitkittymisenä. Yläkoulussa tilapäisen tuen piirissä olleet oppilaat erosivat ja pitkittivät
opintojaan muita enemmän.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että yläkoulussa tulisi huomioida ja
kehittää tukitoimia riskiryhmään kuuluville opiskelijoille; epäsäännöllisesti erityistä
tukea saaville ja runsaasti koulusta poissaoleville nuorille. Opetuksessa tulisi huomioida
oppilaiden itseohjautuvuuden ja myönteisten suoritusstrategioiden kehittäminen koko
peruskoulun ajan. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (56 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ammatillinen oppilaitos | |
dc.subject.other | opintojen läpäisy | |
dc.subject.other | eroaminen | |
dc.subject.other | itseohjautuvuus | |
dc.subject.other | opintojen pitkittyminen | |
dc.subject.other | motivaatio | |
dc.subject.other | suoritusstrategiat | |
dc.title | Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406041931 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2014-06-04T16:28:02Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ammatilliset oppilaitokset | |
dc.subject.yso | itseohjautuvuus | |
dc.subject.yso | opinnot | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | opintojen keskeyttäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |