Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen
Määttä, Tommi: OPINTOJEN LÄPÄISYN ENNUSTETTAVUUS AMMATILLISESSA
OPPILAITOKSESSA - MOTIVAATION YHTEYS OPINTOMENESTYKSEEN
Erityispedagogiikan pro gradu. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014.
56 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ammatillisten opintojen läpäisyä (valmistuminen,
eroaminen, opintojen pitkittyminen) ennustavia tekijöitä opintojen aloitusvaiheessa
mitattujen tietojen kautta tarkasteltuna. Opintomenestyksen yhteyttä mitattiin oppilaan
ajattelu- ja tulkintastrategioihin, itseohjautuvuuteen, erityisopetustaustaan ja edellisen
kevään koulupoissaoloihin, huomioiden oppilaan sukupuoli, ikä ja perhetausta.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada uutta suomalaista tietoa ammattiopisto-opiskelijoiden
itseohjautuvuudesta ja suoritusstrategioista.
Tutkimus on osa vuosina 2009–2012 Niilo Mäki Instituutin hallinnoimaa
Motivoimaa–hanketta. Tutkimukseen osallistui 1355 syksyllä 2009 opintonsa
aloittanutta opiskelijaa. Vastanneista 708 oli naisia (52 %) ja 647 miehiä (48 %). Iältään
he olivat 15–48 -vuotiaita (ka = 17,09; kh = 2,47). Tutkimusmenetelmänä käytettiin
oppilaan sähköisesti tietokoneella täyttämää kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin
määrällisin menetelmin käyttäen kuvailevia, vertailevia ja riippuvuussuhteita mittaavia
analyysejä.
Tutkimus osoitti, että opinnoista valmistumisen, eroamisen ja pitkittymisen
taustalla oli useita eri tekijöitä. Tulokset osoittivat, että opiskelijan ikä, äidin
peruskoulutus, yläkoulussa saatu opetuksen tuki, edellisen kevätlukukauden
koulupoissaolot, sisäisen motivaation taso ja myönteisten suoritusstrategioiden
hyödyntäminen opiskelussa olivat yhteydessä opintojen läpäisyyn. Sukupuolten välinen
ero näkyi tyttöjen 1. lukuvuotena poikia korkeampana eroamisena ja poikien opintojen
pitkittymisenä. Yläkoulussa tilapäisen tuen piirissä olleet oppilaat erosivat ja pitkittivät
opintojaan muita enemmän.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että yläkoulussa tulisi huomioida ja
kehittää tukitoimia riskiryhmään kuuluville opiskelijoille; epäsäännöllisesti erityistä
tukea saaville ja runsaasti koulusta poissaoleville nuorille. Opetuksessa tulisi huomioida
oppilaiden itseohjautuvuuden ja myönteisten suoritusstrategioiden kehittäminen koko
peruskoulun ajan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esteetön opiskeluympäristö ammatillisessa oppilaitoksessa : tapaustutkimus erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ja heidän opettajiensa kokemuksista
Jokinen, Aija (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena ammattioppilaitoksen esteettömyys ilmenee erityistä tukea tarvitsevan ja oppimisvaikeustaustaisen opiskelijan ja hänen opettajiensa kokemana. Tutkimuksessa tuotiin esille ... -
Laaja-alaisen erityisopettajan työ ja roolit ammatillisessa oppilaitoksessa
Mikkelä, Anna (2006) -
Motivaation puutteen taustalla olevat tekijät ja ammatillisten opintojen keskeyttäminen : nuorten tarinoita keskeyttämisprosesseista
Kettunen, Jemina (2012)Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä toisen asteen ammatillisten opintojen keskeyttämiseen johtaneen motivaation puutteen taustalla on. Tutkimus oli osa ... -
Esteitä opintojen tiellä : opintojen seisahtumisen syyt ja taustat
Kuparinen, Kaisa (2011)Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat ja hidastavat opintojen sujuvaa etenemistä Jyväskylän yliopistossa. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus on selvittää syitä, jotka johtavat siihen, ettei ... -
Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa
Kumpulainen, Ella (2018)Tutkimukset ovat osoittaneet, että nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt ja sitä kautta nuorten yleinen fyysinen toimintakunto on heikentynyt. Ylipäätään istuva elämäntyyli vapaa-ajalla on lisääntynyt, mikä voi olla ...