dc.contributor.author | Hiltunen, Isa-Maria | |
dc.contributor.author | Suni, Marke | |
dc.date.accessioned | 2014-06-04T08:40:42Z | |
dc.date.available | 2014-06-04T08:40:42Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1436907 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43622 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opetusharjoittelukokemuksia. Tutkimusprosessin edetessä tavoite tarkentui tarkastelemaan miten reflektio näkyi harjoittelukokemuksissa, sekä millaisia selityksiä opiskelijat antoivat kokemuksilleen. Lisäksi pohdimme, mitkä seikat muodostuivat oppimisen mahdollistajiksi ja estäjiksi.
Tutkimusaineistona olivat kahden Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi opiskelevan integraatioryhmän opetusharjoitteluraportit. Harjoitteluraportteja oli yhteensä 18. Lupa harjoitteluraporttien käyttämisestä tutkimusaineistona kysyttiin keväällä 2012. Analyysissä toteutettiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita. Aineiston analysoinnissa käytettiin attribuutioteoriaa ja kahta reflektion teoriaa.
Tutkimuksessa oppiminen nähdään asioiden syvällisenä ymmärtämisenä. Tulosten mukaan problemaattinen kokemus johti asioiden syvällisempään tarkasteluun, toisaalta liiallinen problemaattisuus aiheutti epävarmuutta ja osoittautui näin ollen oppimisen esteeksi. Opiskelijat ottivat vastuuta pääosin omista onnistumisistaan, haasteiden taas nähtiin olevan omien vaikuttamismahdolli-suuksien ulkopuolella. Tulosten mukaan oppimisen esteeksi opetusharjoittelussa koitui myös oppimiseen liittyvien käsitteiden jäsentymättömyys. Tämä aiheutti sen, ettei asioita pystytty soveltamaan tarvittavalla tavalla. Kun käsitteet integraatiokoulutuksen ajattelutapaan liittyen olivat vastaavasti jäsentyneet riittävästi, esimerkiksi omakohtaisuus opetuksen lähtökohtana onnistui.
Tutkimuksessa pohditaan lisäksi sitä, mitkä asiat tukevat oppimisen syvenemistä. Tähän liittyy muun muassa reflektion edellytysten toteutuminen opetusharjoittelussa. Epävarmuus opetusharjoittelukokemuksissa tukee olettamusta turvallisuuden merkityksestä. Tähän liittyy olennaisesti myös ohjaajan rooli. Oppimisen syvenemistä ja käsitteiden jäsentymistä voidaan edesauttaa ohjaamalla syvempään reflektioon. Toisaalta käsitteellinen muutos vie aikaa, joten myös tämä tulisi ottaa huomioon oppimisen tarkastelussa. Ohjaaja voi myös edesauttaa opiskelijan oppimista ohjaamalla hänet näkemään käyttämiään attribuutioita, jotka voivat olla haitallisia oppimiselle. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (72 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opetusharjoittelukokemukset | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.subject.other | reflektio | |
dc.subject.other | attribuutioteoria | |
dc.subject.other | integraatiokoulutus | |
dc.subject.other | problemaattinen kokemus | |
dc.subject.other | epävarmuus | |
dc.title | Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406041923 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-06-04T08:40:42Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetusharjoittelu | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | attribuutioteoria | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | epävarmuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |