Show simple item record

dc.contributor.authorHiltunen, Isa-Maria
dc.contributor.authorSuni, Marke
dc.date.accessioned2014-06-04T08:40:42Z
dc.date.available2014-06-04T08:40:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436907
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43622
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli tutkia opetusharjoittelukokemuksia. Tutkimusprosessin edetessä tavoite tarkentui tarkastelemaan miten reflektio näkyi harjoittelukokemuksissa, sekä millaisia selityksiä opiskelijat antoivat kokemuksilleen. Lisäksi pohdimme, mitkä seikat muodostuivat oppimisen mahdollistajiksi ja estäjiksi. Tutkimusaineistona olivat kahden Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi opiskelevan integraatioryhmän opetusharjoitteluraportit. Harjoitteluraportteja oli yhteensä 18. Lupa harjoitteluraporttien käyttämisestä tutkimusaineistona kysyttiin keväällä 2012. Analyysissä toteutettiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita. Aineiston analysoinnissa käytettiin attribuutioteoriaa ja kahta reflektion teoriaa. Tutkimuksessa oppiminen nähdään asioiden syvällisenä ymmärtämisenä. Tulosten mukaan problemaattinen kokemus johti asioiden syvällisempään tarkasteluun, toisaalta liiallinen problemaattisuus aiheutti epävarmuutta ja osoittautui näin ollen oppimisen esteeksi. Opiskelijat ottivat vastuuta pääosin omista onnistumisistaan, haasteiden taas nähtiin olevan omien vaikuttamismahdolli-suuksien ulkopuolella. Tulosten mukaan oppimisen esteeksi opetusharjoittelussa koitui myös oppimiseen liittyvien käsitteiden jäsentymättömyys. Tämä aiheutti sen, ettei asioita pystytty soveltamaan tarvittavalla tavalla. Kun käsitteet integraatiokoulutuksen ajattelutapaan liittyen olivat vastaavasti jäsentyneet riittävästi, esimerkiksi omakohtaisuus opetuksen lähtökohtana onnistui. Tutkimuksessa pohditaan lisäksi sitä, mitkä asiat tukevat oppimisen syvenemistä. Tähän liittyy muun muassa reflektion edellytysten toteutuminen opetusharjoittelussa. Epävarmuus opetusharjoittelukokemuksissa tukee olettamusta turvallisuuden merkityksestä. Tähän liittyy olennaisesti myös ohjaajan rooli. Oppimisen syvenemistä ja käsitteiden jäsentymistä voidaan edesauttaa ohjaamalla syvempään reflektioon. Toisaalta käsitteellinen muutos vie aikaa, joten myös tämä tulisi ottaa huomioon oppimisen tarkastelussa. Ohjaaja voi myös edesauttaa opiskelijan oppimista ohjaamalla hänet näkemään käyttämiään attribuutioita, jotka voivat olla haitallisia oppimiselle.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (72 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheropetusharjoittelukokemukset
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.otherreflektio
dc.subject.otherattribuutioteoria
dc.subject.otherintegraatiokoulutus
dc.subject.otherproblemaattinen kokemus
dc.subject.otherepävarmuus
dc.titleOpetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406041923
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2014-06-04T08:40:42Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetusharjoittelu
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysoattribuutioteoria
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoepävarmuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright