Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPohjonen, Tinja
dc.date.accessioned2014-06-03T12:27:03Z
dc.date.available2014-06-03T12:27:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436326
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43615
dc.description.abstractSuomessa varhaiskasvatustyötä tekevät valtion, kuntien ja yksityisten palvelujentarjoajien lisäksi myös seurakunnat. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toteuttamaa varhaiskasvatustoimintaa on tutkittu Suomessa jonkun verran, mutta Suomen toisen valtionkirkon, Suomen ortodoksisen kirkon varhaiskasvatustoiminnasta on tehty hyvin vähän tutkimusta. Ortodoksisten seurakuntien varhaiskasvatustoiminnan keskeisin muoto on lapsille suunnattu kerhotoiminta. Tutkimukseni tarkoitus oli tutkia ortodoksisten seurakuntien 3–6 –vuotiaille suunnattua kerhotoimintaa sekä kerho-ohjaajien ja kerholasten vanhempien välistä kasvatusyhteistyötä. Tutkimukseni ote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2013 käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua ja kyselylomaketta. Tutkimukseeni osallistui kuusi kerho-ohjaajaa sekä kolmetoista kerholasten vanhempaa eri puolella Suomea sijaitsevista ortodoksisista seurakunnista. Aineisto analysoitiin osittain teoria-ohjaavaa ja osittain aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimustulosten mukaan seurakunnissa toteutettava kerhotoiminta perustui kristillisiin arvoihin sekä lapsilähtöisyyteen. Kerhovuoden aikana tutustuttiin muun muassa kirkkovuoden juhliin sekä uskontoon liittyviin tapoihin ja perinteisiin. Kerhotoiminta pyrki antamaan lapsille tietoa omasta uskonnosta sekä tarjoamaan mahdollisuuden oppia uusia taitoja sekä päästä viettämään aikaa samanikäisten ortodoksilasten kanssa. Kerhotoiminta nähtiin myös mahdollisuutena saada koko lapsen perhe mukaan seurakuntien toimintaan. Kerholasten vanhemmat olivat tyytyväisiä kerhotoimintaan ja sen tiimoilta toteutettavaan kasvatusyhteistyöhön. Vanhemmat toivat lapsen kerhoon tarjotakseen heille mahdollisuuden oppia kirkkoon ja uskontoon liittyvistä asioista yhdessä vertaisten kanssa. Kerho-ohjaaja ja vanhemmat tapasivat lähinnä lasten tuonti- ja hakutilanteissa, minkä suurin osa vanhemmista koki riittäväksi. Kuitenkin osa vanhemmista koki, että esimerkiksi kasvatuskeskustelut kerho-ohjaajan kanssa silloin tällöin olisivat hyvä lisä kasvatusyhteistyölle.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervarhaiskasvatussuunnitelma
dc.titlePyhää melua? : ortodoksisten seurakuntien 3-6 -vuotiaiden kerhotoiminta
dc.title.alternativeOrtodoksisten seurakuntien 3-6 -vuotiaiden kerhotoiminta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406031911
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2014-06-03T12:27:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokristillinen kasvatus
dc.subject.ysoortodoksinen kirkko
dc.subject.ysokerhotoiminta
dc.subject.ysokasvatuskumppanuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot