Pienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyden arviointi
Opinnäytetyössä pohditaan kirjallisuuskatsauksen avulla pienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyttä ja käytettävyyden arviointia. Työssä perehdytään ensin pienten lasten digitaalisiin oppimispeleihin ja pieniin lapsiin pelien käyttäjinä. Seuraavaksi pohditaan, mitä digitaalisten oppimispelien käytettävyys voisi olla ja miten pienten lasten oppimispelien käytettävyyttä voitaisiin arvioida pienten lasten kanssa. Katsauksen perusteella todettiin, että oppimispelien käytettävyys voi koostua perinteistä käytettävyyttä kuvaavien ominaisuuksien lisäksi myös pelattavuuden ja pedagogisen käytettävyyden ominaisuuksista. Pienten lasten kanssa oppimispelejä arvioitaessa hyödyllisiä käyttäjätutkimusmenetelmiä ovat esimerkiksi lasten kehitystasoon sopivat havainnointi- ja kyselymenetelmät. Lasten yksilöllinen kehitystaso, luonne ja temperamentti sekä eettiset asiat on otettava huomioon testejä tehtäessä jokaisessa vaiheessa. Käyttäjätestien toteuttaminen lasten kanssa vaatii testin tekijältä vankkaa ammattitaitoa ja paljon aikaa suunnitteluun, toteutukseen ja analysointiin. Vaativuudestaan huolimatta käyttäjätestit koetaan kuitenkin antoisaksi ja hyödylliseksi pienten lasten digitaalisissa oppimispeleissä olevien käytettävyysongelmien löytämisessä.
...
The purpose of this thesis is to study the usability of young children digital learning games and the methods that can be used to evaluate digital learning games with young children based on a literature review. At first we take a look at young children digital learning games and young children as users. Next we consider the usability of the digital learning games and find out how the usability of digital learning games could be evaluated. According to the review we found out that the usability of digital learning games can contain also playability and pedagogical usability attributes in addition to traditional usability attributes. When evaluating learning games with young children for example observational and query methods that are suitable for the children’s development stage can be used. Each child’s individual development stage, character and temperament as well as ethical issues must be taken in consideration throughout the whole evaluation. Usability testing with young children requires strong professional skills from the researcher and a lot of time for planning, execution and analysing. Despite the hard work it is considered to be very fruitful and useful in finding usability problems in young children digital learning games.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisten oppimispelien opetuksellisen hyödyn arviointi
Varjosalo, Jeri (2021)Tutkielman tavoitteena oli selvittää konstruktiivisen menetelmän avulla, miten oppimispelit opettavat ja toimivat ja muodostaa tämän pohjalta malli, jolla kaikenlaisten pelien opetuksellisuutta voitaisiin arvioida. ... -
Opetuspelin käytettävyyden arviointi
Kämäräinen, Anna (2003) -
Digitaalisten järjestelmäkameroiden käytettävyyden arviointimetriikat
Tuominen, Niko (2019)Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan käytettävyyttä ISO 9241-11 standardin ja Jakob Nielsenin määritelmän käytettävyydestä mukaan, sekä kerätään yhteen järjestelmäkameroiden käytettävyyttä käsittelevä tieteellinen ... -
Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
Toivola, Pekka; Simonen, Kari-Jussi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää digitaalisten pelien käyttöä alakoulun opetuksessa. Tarkastelun kohteina olivat pelien pedagogisten käyttötarkoitusten yleisyys, käyttöä rajoittavat tekijät, käytettävät pelit, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.