Pienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyden arviointi

Abstract
Opinnäytetyössä pohditaan kirjallisuuskatsauksen avulla pienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyttä ja käytettävyyden arviointia. Työssä perehdytään ensin pienten lasten digitaalisiin oppimispeleihin ja pieniin lapsiin pelien käyttäjinä. Seuraavaksi pohditaan, mitä digitaalisten oppimispelien käytettävyys voisi olla ja miten pienten lasten oppimispelien käytettävyyttä voitaisiin arvioida pienten lasten kanssa. Katsauksen perusteella todettiin, että oppimispelien käytettävyys voi koostua perinteistä käytettävyyttä kuvaavien ominaisuuksien lisäksi myös pelattavuuden ja pedagogisen käytettävyyden ominaisuuksista. Pienten lasten kanssa oppimispelejä arvioitaessa hyödyllisiä käyttäjätutkimusmenetelmiä ovat esimerkiksi lasten kehitystasoon sopivat havainnointi- ja kyselymenetelmät. Lasten yksilöllinen kehitystaso, luonne ja temperamentti sekä eettiset asiat on otettava huomioon testejä tehtäessä jokaisessa vaiheessa. Käyttäjätestien toteuttaminen lasten kanssa vaatii testin tekijältä vankkaa ammattitaitoa ja paljon aikaa suunnitteluun, toteutukseen ja analysointiin. Vaativuudestaan huolimatta käyttäjätestit koetaan kuitenkin antoisaksi ja hyödylliseksi pienten lasten digitaalisissa oppimispeleissä olevien käytettävyysongelmien löytämisessä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406031910Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share