dc.contributor.author | Back-Seemer, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2014-06-03T10:48:39Z | |
dc.date.available | 2014-06-03T10:48:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43610 | |
dc.description.abstract | Föreliggande studie har ett sociokulturellt och dialogiskt perspektiv på språkinlärning. Det huvudsakliga syftet med studien är att bättre förstå den komplexa interaktionen mellan inlärare och lärare i språkklassen. Ett annat syfte utgörs av en önskan att utveckla kurserna i franska vid yrkeshögskolan Arcada. Inlärarna utgjordes av vuxna yrkeshögskolestuderande och språket som studerades var fritt valbart. I studien kartlades 108 studenters åsikter om olika ramfaktorers inverkan på lärmiljön och lärprocessen. Begreppet ramfaktorer syftar på faktorer som antingen direkt eller indirekt inverkar på lärprocessen.
Ett av syftena med undersökningen var att försöka identifiera faktorer som läraren kan inverka på. Bland de faktorer som behandlades i studien återfinns tidsfaktorer, kursinnehåll, undervisningsmetoder (bland annat kollaborativ dialog) och motivation. Studiens empiri samlades in genom enkäter och intervjuer med öppna frågor; dessutom ingick utdrag ur studenternas logg- och arbetsböcker samt lärarens reflektioner över lärande och klassrumsinteraktionen.
Studien antyder att involverandet av studenterna i måluppgörande, planering av kursens innehåll, kursutvärdering och självvärdering ökar studenternas motivation och stöder dem till att bli autonoma inlärare med ansvar för sitt lärande. Det emotionella klassrumsklimatet verkar vara en avgörande faktor med tanke på lärande och engagemang i en yrkes-högskolekontext; en avslappnad, varm, icke-hotfull lärmiljö stöder lärandet. Ett sätt att skapa en dylik atmosfär kunde vara genom att engagera aktörerna i autentiska dialoger i lärmiljön. Undersökningsresultaten antyder att studiemotivationen ökar om studenterna, i kollaborativa dialoger, behandlar ämnen som är relevanta för deras eget liv. | fi |
dc.description.abstract | This study is situated within a theoretical perspective on language teaching and learning which draws mainly from socio-cultural theories of learning. The overall aim of the study is to contribute to a deeper understanding of the complex interactions between the students and the teacher which occur in the language classroom, with the ultimate goal of developing the French courses at Arcada - University of Applied Sciences. 108 students who had participated in French courses at Arcada were approached in order to gain insight into their perceptions about the impact of different frame factors on the teaching - learning environment and the learning process.
The concept of frame factors refers to elements which directly or indirectly have an impact on the learning process. Many of the frame factors are beyond the control of the teacher, but one of the aims of the study was to try to identify factors that can be changed. The frame factors discussed in this study include time factors, curriculum factors, teaching methods (e. g. collaborative dialogue) and student motivation.
The empirical data for the study, which has a qualitative approach, were collected through questionnaires, open-ended and semi-structured interviews, extracts from students’ logbooks and the teacher’s diary notes based on observation in class.
This study indicates that involving the students in goal-setting, planning of the curriculum, course and self-evaluation enhances the students’ will to learn and helps them become autonomous learners responsible for their own learning. But one of the most crucial factors for enhancing student motivation and commitment to learn appeared to be the classroom atmosphere; the quality of life in a language classroom can be improved by creating an atmosphere which is relaxed, non-threatening and warm; a context where participants are allowed to make mistakes. One way of creating such an atmosphere could be by trying to engage in authentic dialogue in the language classroom. This study highlights the importance of a teaching- learning environment where the students are encouraged to express their identities while engaged in collaborative dialogue with their peers. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (167 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | sociokulturellt perspektiv på lärande | |
dc.subject.other | yrkeshögskola | |
dc.subject.other | ramfaktorer | |
dc.subject.other | dialog | |
dc.subject.other | en icke-hotfull lärmiljö | |
dc.title | "Att lära sig språk är ganska helhetsmässigt" : dialog för lärande av franska i en yrkeshögskolekontext | |
dc.title.alternative | Dialog för lärande av franska i en yrkeshögskolekontext | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406031909 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Licentiate thesis | en |
dc.type.ontasot | Lisensiaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master's Degree Programme in Applied Linguistics | en |
dc.date.updated | 2014-06-03T10:48:40Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 314 | |
dc.subject.yso | oppimisteoriat | |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | |
dc.subject.yso | ilmapiiri | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | luokkatyöskentely | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppimisprosessi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G3 | |