Kielellinen tietoisuus kieliopin opetuksen kulmakivenä
Aalto, E., Kauppinen, M., & Tarnanen, M. (2014). Kielellinen tietoisuus kieliopin opetuksen kulmakivenä. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 6.5.2014(Toukokuu 2014). http://www.kieliverkosto.fi/article/kielellinen-tietoisuus-kieliopin-opetuksen-kulmakivena/
Date
2014Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Kielioppi tai kielitieto merkitsee itse kullekin meistä eri asioita. Sitä voi tarkastella muun muassa kielen kuvausjärjestelmänä, äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisältöalueena tai tutkimusalana. Pohdimme tässä artikkelissa kielioppia osana kielikäsityksiä ja kielitaitokäsityksiä sekä sitä, millaiset pedagogiset lähestymistavat kieliopin omaksumiseen osana kielitaitoa olisivat mielekkäitä opettajankoulutuksessa. Havainnollistamme pohdintaamme tutkimusaineistolla luokanopettajaopiskelijoiden kielikäsityksistä sekä kokemuksillamme ja tutkimuksillamme suomen kielen opettamisesta äidinkielenä ja toisena kielenä.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/article/kielellinen-tietoisuus-kieliopin-opetuksen-kulmakivena/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23628529
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language
Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ... -
“If you don’t know English, it is like there is something wrong with you.” : Students’ views of language(s) in a plurilingual setting
Krogager Andersen, Line; Pitkänen-Huhta, Anne (De Gruyter, 2024)Based on a repertoire-oriented stance to language learning and a broad definition of language awareness, this study investigates students’ discursive representations of the languages in their repertoires in the context of ... -
Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa
Aalto, Eija; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Siponkoski, Milka (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022)Artikkelissa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kielitietoista toimijuutta ohjaustilanteessa, jossa he tukevat etäyhteyksin eri-ikäisiä monikielisiä oppijoita. Ennestään tuntemattomien monikielisten oppijoiden ohjaaminen ... -
Kielioppi virheiden varjossa : kielitiedon merkitys lukion saksan kieliopin opetuksessa
Penttinen, Esa Martti (Jyväskylän yliopisto, 2005)Esa Penttinen tutki kieliopin opetuksen merkitystä lukion saksan kielen opetuksessa. Hän tarkasteli kieltä ja erityisesti sen kielioppia oppimisen kohteena ja toisaalta kielen oppimista.- Opettajien ja opiskelijoiden ...