Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKoponen, Riikka
dc.date.accessioned2014-05-26T11:24:48Z
dc.date.available2014-05-26T11:24:48Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1435884
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43556
dc.description.abstractPro gradu- tutkielmani on filosofinen tutkimus tanssiteoksesta ja tanssiteoksen kohtaamisesta. Tutkielmani tarkoitus on tutkia tanssiteoksen tapahtumaluontoista olemusta, tanssiteoksessa tapahtuvaa tanssin liikkeen merkitysrakennetta sekä tanssiteoksen kohtaamisen problematiikka Martin Heideggerin (1889- 1976) filosofian ja taiteenontologian avaamassa ulottuvuudessa. Tutkielmassani pyrin luomaan tanssiteoksen kohtaamiselle tulkintahorisontin, jossa tanssiteos tulee kohdatuksi estetiikan traditioon pohjautuvasta taideteoksen käsittämisen ja kohtaamisen tavasta poikkeavalla tavalla. Tutkielmani tarkoitus on luoda tanssiteoksen kohtaamiselle sellainen tulkintahorisontti, jossa kysymykset tanssin tapahtumaluontoisesta olemisesta, tanssin liikkeen merkitysrakenteen muodostumisesta sekä kysymys tanssija ja katsojan kohtaamisesta, voivat tulla ontologisina kysymyksinä ymmärretyiksi ja kysytyiksi. Yksi mahdollisuus kysymysten pohdinnalle tulee esille Heideggerin filosofiassa ja taiteenontologiassa. Heidegger kritisoi estetiikan perinteestä nousevaa tapaa käsittää taideteoksen kohtaaminen. Heidegger pyrkii luomaan taideteoksen kohtaamiselle ulottuvuuden, jossa teos tulee kohdatuksi teoksen olemisen kysymisen kautta. Taideteoksen kohtaaminen on Heideggerille paljon enemmän kuin kohtaaminen, jossa katsoja (subjekti) tarkastelee taidetta (objekti) ja tekee siitä tulkintoja. Heideggerille taideteos ei ole pelkästään katsojaa vastassa oleva objekti, eikä elämyksen heräte, vaan Heideggerin mukaan taideteos avaa mahdollisuuden osallistua teoksessa tapahtuvaan olevan paljastumiseen ja totuuden tapahtumiseen. Tutkielmani tarkoitus on käsitellä Heideggerin filosofiaa ja taiteenontologiaa sekä tanssitaidetta siinä yhtymäkohdassa ja tulkitsemisen horisontissa, jossa tanssiteoksen oleminen, tanssittuna teoksena olemaan tuleminen, tanssin liikkeen merkitysrakenteen muodostuminen sekä kahden subjektin kohtaaminen voidaan ymmärtää ilmiöinä, jotka nostavat esiin Heideggerin filosofiassa merkityksen saavia kysymyksiä ihmisen olemisesta, kohtaamamme maailman vastaanottamisen luonteesta sekä totuuden olemuksesta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (56 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherHeidegger, Martin
dc.titleTanssista ilman estetiikkaa : tanssiteoksen kohtaaminen Martin Heideggerin taiteenontologian avaamassa ulottuvuudessa
dc.title.alternativeTanssiteoksen kohtaaminen Martin Heideggerin taiteenontologian avaamassa ulottuvuudessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405261827
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFilosofiafi
dc.contributor.oppiainePhilosophyen
dc.date.updated2014-05-26T11:24:48Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi201
dc.subject.ysotanssi
dc.subject.ysotanssiteokset
dc.subject.ysotaideteokset
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysoestetiikka
dc.subject.ysoontologia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot