Oman ajattelun ilmaisua kielitiedon opetukseen
Kulju, P. (6.5.2014). Oman ajattelun ilmaisua kielitiedon opetukseen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti (Toukokuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2014/
Tekijät
Päivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman luonnoksessa ajattelu ja oppiminen on nostettu yhdeksi keskeiseksi laaja-alaisen osaamisen osa-alueeksi. Äidinkielen kielitiedon osalta tämä on tervetullut linjaus, sillä kielitiedon opetusta leimaa pitkälti tehtäväkeskeinen yksintekemisen kulttuuri, jolloin syvällisempi käsitys kielen systeemistä ei välttämättä kehity. Kielitiedon opetuksessa tuleekin kiinnittää aiempaa enemmän huomiota kielentämiseen eli oppilaan oman ajattelun ilmaisuun.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2014/Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielitiedon käsitteet kielenhuollon opetuksen pohjana : käsitteellisen muutoksen tarve
Rättyä, Kaisa; Sadeaho, Ida; Hakala, Tuuli (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Hyviin kirjoitustaitoihin kuuluvat oikeakielisyyden ymmärtäminen ja kielenhuollon taidot, joita äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa opiskellaan perusopetuksen alaluokilta lukioon. Lähestymme artikkelissa kielenopetusta ... -
Kielitiedon opetus ja oppiminen – älyllistä seikkailua etsimässä?
Tainio, Liisa; Tarnanen, Mirja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Kieli, koulutus ja yhteiskunta -lehden toukokuun teemanumerossa pohditaan kielitiedon opetusta ja oppimista niin koulussa kuin opettajankoulutuksessakin. Teemanumeron kirjoittajat ovat kokoontuneet yhteen parin vuoden ajan ... -
Opettajan pedagoginen sisältötieto kielitiedon opetuksen näkökulmasta
Rättyä, Kaisu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Kielitiedon opetukseen liittyvä kansainvälinen tutkimus on pureutunut viime vuosina kiinnostavasti siihen, millä tavoin kielitiedon opetus liittyy kirjoittamisen opetukseen ja millaisia opetusmenetelmiä kieliopin opetuksessa ... -
"Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
Palsa, Jasmin (2016)Tutkin yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kieliopista ja kielitiedosta sekä niiden tarpeellisuudesta sisällöllisen ja kielellisen analyysin avulla. Analysoin yhdeksäsluokkalaisten vastauksia tutkimuskyselyyn, jossa ... -
Puhetta yksilön, koulutuksen ja yhteiskunnan monikielisyydestä
Kangasvieri, Teija; Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.