Kielitiedon opetus ja oppiminen – älyllistä seikkailua etsimässä?
Tainio, L., & Tarnanen, M. (2014). Kielitiedon opetus ja oppiminen – älyllistä seikkailua etsimässä?. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 6.5.2014(Toukokuu 2014). http://www.kieliverkosto.fi/article/kielitiedon-opetus-ja-oppiminen-alyllista-seikkailua-etsimassa/
Päivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -lehden toukokuun teemanumerossa pohditaan kielitiedon opetusta ja oppimista niin koulussa kuin opettajankoulutuksessakin. Teemanumeron kirjoittajat ovat kokoontuneet yhteen parin vuoden ajan keskustelemaan kielitiedon pedagogiikasta osallistujien alustusten pohjalta. Tämän numeron artikkelit havainnollistavat hyvin kokoontumisten tematiikkaa ja sitä, miten yhteisen pohdiskelun kohteena ovat olleet niin kielellisen tiedon prosessointi, opettajankoulutuksen mahdollisuudet vaikuttaa opettajaopiskelijoiden käsityksiin ja pedagogisiin valmiuksiin, äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjojen tehtävien mielekkyys kuin yksittäiset kielioppien tavat kuvata kielen säännönmukaisuuksia.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/article/kielitiedon-opetus-ja-oppiminen-alyllista-seikkailua-etsimassa/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23628708
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielitiedon käsitteet kielenhuollon opetuksen pohjana : käsitteellisen muutoksen tarve
Rättyä, Kaisa; Sadeaho, Ida; Hakala, Tuuli (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Hyviin kirjoitustaitoihin kuuluvat oikeakielisyyden ymmärtäminen ja kielenhuollon taidot, joita äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa opiskellaan perusopetuksen alaluokilta lukioon. Lähestymme artikkelissa kielenopetusta ... -
Kielioppi virheiden varjossa : kielitiedon merkitys lukion saksan kieliopin opetuksessa
Penttinen, Esa Martti (Jyväskylän yliopisto, 2005)Esa Penttinen tutki kieliopin opetuksen merkitystä lukion saksan kielen opetuksessa. Hän tarkasteli kieltä ja erityisesti sen kielioppia oppimisen kohteena ja toisaalta kielen oppimista.- Opettajien ja opiskelijoiden ... -
Oman ajattelun ilmaisua kielitiedon opetukseen
Kulju, Pirjo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman luonnoksessa ajattelu ja oppiminen on nostettu yhdeksi keskeiseksi laaja-alaisen osaamisen osa-alueeksi. Äidinkielen kielitiedon osalta tämä on tervetullut linjaus, sillä kielitiedon ... -
Opettajan pedagoginen sisältötieto kielitiedon opetuksen näkökulmasta
Rättyä, Kaisu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Kielitiedon opetukseen liittyvä kansainvälinen tutkimus on pureutunut viime vuosina kiinnostavasti siihen, millä tavoin kielitiedon opetus liittyy kirjoittamisen opetukseen ja millaisia opetusmenetelmiä kieliopin opetuksessa ... -
Hyvää, oppimista edistävää arviointia etsimässä
Pollari, Pirjo (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.