Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNiemelä, Eeva
dc.date.accessioned2014-05-10T20:13:49Z
dc.date.available2014-05-10T20:13:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1434561
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43373
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata esimiesten kokemuksiin perustuvia käsityksiä puheeksiottotilanteesta työntekijänsä kanssa. Tarkoituksena oli löytää ja tunnistaa esimiesten ajattelusta erilaisia tapoja käsittää puheeksiottotilanne. Puheeksiottotilannetta tarkasteltiin johtamiseen kuuluvana vuorovaikutuskäytänteenä, jota pohjustaa esimiehen ja työntekijän välinen suhde. Tutkimus toteutettiin sairaalaorganisaatiossa, jonka erityispiirteet kuten vahvat professiot ja haaste vastata sidosryhmien odotuksiin antavat johtamiselle ja esimies-alaissuhteille erityisen luonteen ja roolin. Tutkimusaineiston muodosti seitsemän esimiesten haastattelua. Aineiston analyysi toteutettiin noudattaen fenomenografista lähestymistapaa, jonka avulla löydettiin kahdenlaisia esimiesten käsityksiä: tehtäväkeskeisiä käsityksiä itsestä johtajana ja suhdekeskeisiä käsityksiä esimies-alaissuhteen rakentumisesta. Tutkimuksen tulosten mukaan esimiehet käsittävät puheeksiottotilanteen velvollisuutena, jossa tarvitaan vuorovaikutusosaamista kuten vaikuttamisen taitoa ja tunneälyä. Esimiehet kokevat puheeksiottotilanteen haastavaksi ja tavoitteelliseksi tilanteeksi, joka aiheuttaa heille epävarmuutta. Puheeksiottotilanne nähdään myös tunteita herättävänä vuorovaikutuskäytänteenä, jossa annetaan työntekijälle sosiaalista tukea ja luodaan yhteisiä merkityksiä. Vaikka puheeksiottotilanne näyttäytyy esimiesten ajatuksissa usein haastavana vuorovaikutuskäytänteenä, koetaan sen pääsääntöisesti lähentävän suhdetta työntekijään. Esimiesten käsitykset puheeksiottotilanteesta näyttäytyvät tämän tutkimuksen perusteella hyvin moniulotteisina ja vaihtelevina. Tutkimus antaa hyödyllistä tietoa niin tutkimuksen kuin käytännön työelämänkin tasolla vielä melko vähän käsitellystä ja jopa vaietusta ilmiöstä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (94 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherjohtamisviestintä
dc.titleEsimiesten käsitykset puheeksiottotilanteesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405101680
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2014-05-10T20:13:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysoesimies-alaissuhde
dc.subject.ysopuheeksiotto
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysoesimiehet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot