Esimiesten käsitykset puheeksiottotilanteesta
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata esimiesten kokemuksiin perustuvia käsityksiä puheeksiottotilanteesta työntekijänsä kanssa. Tarkoituksena oli löytää ja tunnistaa esimiesten ajattelusta erilaisia tapoja käsittää puheeksiottotilanne. Puheeksiottotilannetta tarkasteltiin johtamiseen kuuluvana vuorovaikutuskäytänteenä, jota pohjustaa esimiehen ja työntekijän välinen suhde.
Tutkimus toteutettiin sairaalaorganisaatiossa, jonka erityispiirteet kuten vahvat professiot ja haaste vastata sidosryhmien odotuksiin antavat johtamiselle ja esimies-alaissuhteille erityisen luonteen ja roolin. Tutkimusaineiston muodosti seitsemän esimiesten haastattelua. Aineiston analyysi toteutettiin noudattaen fenomenografista lähestymistapaa, jonka avulla löydettiin kahdenlaisia esimiesten käsityksiä: tehtäväkeskeisiä käsityksiä itsestä johtajana ja suhdekeskeisiä käsityksiä esimies-alaissuhteen rakentumisesta.
Tutkimuksen tulosten mukaan esimiehet käsittävät puheeksiottotilanteen velvollisuutena, jossa tarvitaan vuorovaikutusosaamista kuten vaikuttamisen taitoa ja tunneälyä. Esimiehet kokevat puheeksiottotilanteen haastavaksi ja tavoitteelliseksi tilanteeksi, joka aiheuttaa heille epävarmuutta. Puheeksiottotilanne nähdään myös tunteita herättävänä vuorovaikutuskäytänteenä, jossa annetaan työntekijälle sosiaalista tukea ja luodaan yhteisiä merkityksiä. Vaikka puheeksiottotilanne näyttäytyy esimiesten ajatuksissa usein haastavana vuorovaikutuskäytänteenä, koetaan sen pääsääntöisesti lähentävän suhdetta työntekijään.
Esimiesten käsitykset puheeksiottotilanteesta näyttäytyvät tämän tutkimuksen perusteella hyvin moniulotteisina ja vaihtelevina. Tutkimus antaa hyödyllistä tietoa niin tutkimuksen kuin käytännön työelämänkin tasolla vielä melko vähän käsitellystä ja jopa vaietusta ilmiöstä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esimiesten kokemukset roolistaan ja esimies-alaissuhteistaan sekä näiden suhteiden dialektisista jännitteistä
Laaksonen, Stiina-Kaisa (2011)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata esimiesten kokemuksia esimiehen ja vertaisen työntekijän roolien yhdistämisestä sekä vuorovaikutussuhteista alaistensa kanssa. Lisäksi tavoitteena oli kuvata, millaisia dialektisia ... -
Johtajan ja työntekijän välinen palautevuorovaikutus
Huovinen, Outi (2015)Tämän puheviestinnän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli ymmärtää johtajan ja työntekijän välistä palautevuorovaikutusta. Tutkimuksessa selvitettiin, miten lähijohtajat käsittävät palautteen työssään, minkälaisia kokemuksia ... -
Valta esimies-alaissuhteessa : kirjallisuuskatsaus valtaan esimiehen ja alaisen vuorovaikutuksessa
Moilanen, Noora (2014) -
Läheisyys ja vallankäyttö esimies-alaisvuorovaikutuksessa : nuorten alaisten käsityksiä ja kokemuksia
Lappalainen, Lotta (2012)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella esimiehen ja nuoren alaisen vuorovaikutussuhteen läheisyyden kytkeytymistä vallankäyttöön esimies-alaissuhteessa. Tutkimus tehtiin alaisten näkökulmasta. Tutkielmassa pyrittiin ... -
Alaisten kokemus esimiehen oikeudenmukaisuudesta : esimies-alaissuhteen ja sukupuolen vaikutus kokemukseen esimiehestä
Johansson, Julia; Juvenius, Iris (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esimies-alaissuhteen yhteyttä johtajan koettuun oikeudenmukaisuuteen. Työpaikalla yksi merkittävistä ihmissuhteista on alaisten suhde esimieheensä, jonka vuoksi on tärkeää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.