Eettiset hyveet organisaatiossa : eettinen organisaatiokulttuuri Great Place to Work® -yrityksissä
Date
2014Discipline
YhteisöviestintäAccess restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä Suomessa toimivien Great Place to Work® -yritysten esimiehillä on organisaatiokulttuurin eettisistä hyveistä. Aiemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu organisaatiokulttuuriin liittyviä hyveitä ja kehitetty eettisen organisaatiokulttuurin mittaria, joista kattavin on Kapteinin (2008) CEV-malli. Mittareiden kehittämisen lisäksi tutkimuksissa on kuvattu eettisen organisaatiokulttuurin yhteyksiä organisaation tuloksellisuuteen sekä työhyvinvointiin. Aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen tutkielmassa perehdytään suomalaisten yritysjohtajien arvostamiin hyveisiin ja Kapteinin (2008) hyveiden tärkeysjärjestykseen asettamiseen. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Mitä eettisellä organisaatiokulttuurilla tarkoitetaan? 2. Millaisia hyveitä kohdeorganisaatioissa mainitaan? 3. Mitä Kapteinin hyveistä kohdeorganisaatioissa pidetään tärkeimpinä?
Aineisto kerättiin teorialähtöisellä puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkielmaa varten haastateltiin kymmentä eri organisaation edustajaa, jotka toimivat esimiestehtävissä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Vastauksista nousi esille kolme vahvaa pääteemaa: 1) yksilön vastuu omasta ja organisaation kehittymisestä, 2) rankaisemattomuus ja perinteisestä palkitsemisesta irtaantuminen sekä 3) yhteistyö ja toisia tukeva ilmapiiri. Kapteinin (2008) hyveet muodostivat tärkeysjärjestyksen: 1. organisaation tuki, 2. keskusteltavuus, 3. esimiehen esimerkki, 4. selkeys, 5. johdon esimerkki, 6. läpinäkyvyys, 7. toteutettavuus ja 8. toiminnan seuraukset.
Kapteinin mallia voisi kehittää vuorovaikutteisemmaksi luomalla vastauksista ilmenneiden pääteemojen pohjalta uusia hyveitä. Yleisesti eettistä organisaatiokulttuuria pitäisi tutkia lisää, jotta saataisiin uusia näkökulmia ja tietoa suhteessa muihin tulostekijöihin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eettinen organisaatiokulttuuri ja moraalinen lujuus suomalaisissa huippu-urheiluorganisaatioissa
Mäkitalo, Metti (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvailla suomalaisten huippu- urheiluorganisaatioiden jäsenten näkemyksiä organisaationsa eettisestä organisaatiokulttuurista ja moraalisesta lujuudesta. Lisäksi tutkittiin ... -
Culture matters : the leader-follower relationship in the Chinese organizational context
Nie, Dan (University of Jyväskylä, 2016)In this dissertation, the dynamics between leader and follower is the focus. This dissertation contributes to knowledge and understanding of the leader-member exchange (LMX) theory in Chinese organizational settings. ... -
Mielenterveyskuntoutujan ja sosiaali– ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän sosiaalityön asiantuntijoiden kohtaamisten eettiset ristiriidat : Urie Bronfenbrennerin ekologisen systeemiteorian mukaan tarkastellen
Jäntti, Susanne (2022)Tutkimuksen tehtävänä ja tutkimuskysymyksenä on tarkastella Urie Bronfenbrennerin ekologisen systeemiteorian perusteella mielenterveyskuntoutujan ja sosiaali– ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän sosiaalityön asiantuntijoiden ... -
Opettajien eettinen kuormittuneisuus ja eettiset dilemmat
Enlund, Emmi; Luokkanen, Mari (2012)Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien eettistä kuormittuneisuutta, eettisten dilemmojen sisältöjä sekä niissä esiintyviä sidosryhmiä kahden eri dilemmatyypin suhteen. Eettistä kuormittuneisuutta kuvattiin eettisten ... -
"Voisko ensin ottaa helpomman kysymyksen?" : eettisen organisaatiokulttuurin diskurssit suomalaisissa asiantuntijaorganisaatioissa
Kuula, Maria (2015)Tämä tutkimus pyrki kuvailemaan eettistä organisaatiokulttuuria ja lisäämään ymmärrystä siitä. Tutkimuksen käytännöllisenä tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, kuinka eettistä johtamista voidaan parantaa. Teoreettisessa ...