Show simple item record

dc.contributor.authorJyrinki, Viliina
dc.date.accessioned2014-05-09T11:55:20Z
dc.date.available2014-05-09T11:55:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1434542
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43365
dc.description.abstractTässä Suomen historian pro-gradu työssä tarkastellaan lapsuuden aikaisten ongelmien määritte-lyä 1950-luvun Suomessa. Alkuperäislähteinä on käytetty psykologian oppikirjoja sekä Keski-Suomen kasvatusneuvolan toimintakertomuksia vuosilta 1953–1962. Tutkimuksessa on lähes-tytty kasvatusneuvolaa ja psykologiaa tieteenä normaalin tuottajina. Kvalitatiivisessa sisällön-analyysia käyttävässä tutkimuksessa näkökulmana on ollut Michel Foucault’n teoria biovallasta. Tutkimuksen rakenne etenee tutkimuskysymysten esittelystä sekä tutkimuskirjallisuuden ja tut-kimuksen suuntaviivojen esittelystä aiheen taustoitukseen. Lasten huollon ja hoivan historian taustoittamisen jälkeen vuorossa on aineiston varsinainen analyysi. Käsittelyluvuissa kerrotaan, että Keski-Suomen kasvatusneuvolassa vuosina 1953–1962 asioinut tyypillinen potilas oli kan-sakouluikäinen poika, joka kärsi oppimisvaikeuksista. Kasvatusneuvolan resurssit olivat usein niukat ja lapsia hoidettiin lähinnä polikliinisesti. Ajan psykologia suhtautui lapseen ja lapsuuteen kehityksen ja kasvun näkökulmasta. Tutkimus osoittaa, että psykologiassa pidettiin tärkeänä normaalia kehitystä. Tämä tarkoitti erilaisten tai-tojen saavuttamista ja tietynlaisen käyttäytymisen ilmenemistä eri ikäkausina. Kehitystason mit-taaminen ja tulosten vertaaminen biologiseen ikään oli merkittävää lapsen kasvattamisen kan-nalta. Erityisopetuksen kehitys sai tukea psykologialta, jonka suosiossa 1950-luvulla oli erilaisten testien kehittäminen muun muassa koulukypsyyden mittaamiseksi. Sekä kasvatusneuvola että psykologia käyttivät asiantuntijavaltaa mitatessaan lapsen normaaliuden tasoa ja pyrkiessään normaalistamaan lapsia.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (97 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherLapsuus
dc.subject.otherpsykologia
dc.subject.otherkasvatusneuvola
dc.subject.otherkehitys
dc.subject.otherpoikkeavuuden historia
dc.titleSielunelämän poikkeavuus : lasten poikkeavuuden määrittely 1950-luvun Suomessa
dc.title.alternativeLasten poikkeavuuden määrittely 1950-luvun Suomessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405091666
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen historiafi
dc.contributor.oppiaineFinnish Historyen
dc.date.updated2014-05-09T11:55:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3031
dc.subject.yso1950-luku
dc.subject.ysolapsuus
dc.subject.ysopsykologia
dc.subject.ysokasvatusneuvolat
dc.subject.ysomielenterveyspalvelut
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysokehitys
dc.subject.ysopoikkeavuus
dc.subject.ysoKeski-Suomi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record