dc.contributor.author | Nieminen, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2014-04-25T13:37:59Z | |
dc.date.available | 2014-04-25T13:37:59Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1353073 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43286 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa kartoitettiin lasten ja nuorten verkkokiusaamisesta tehtyä empiiristä tutkimusta. Verkkokiusaamisella tarkoitetaan viestintäteknologian kuten sähköpostin, puhelimen tai sosiaalisen median välityksellä tapahtuvaa vahingoittamista tai loukkaamista.
Tutkielman ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsauksen muotoon kirjoitettu yhteisartikkeli pro gradu -tutkielman ohjaajan Maili Pörhölän kanssa. Artikkeli on julkaistu puheviestinnän vuosikirjassa Prologissa vuonna 2011. Verkkokiusaamisesta tehtyä tutkimusta kartoitettiin systemaattisella kirjallisuushaulla ja katsaukseen valikoitui kolmekymmentä 2000-luvulla julkaistua tieteellistä artikkelia. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin metasynteesiä. Tutkielman toisessa osassa pohdittiin verkkoviestinnän etiikkaa vuorovaikutuksen näkökulmasta ja käsiteltiin tarkemmin verkkokiusaamisen tutkimuksen metodologisia haasteita.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että verkkokiusaamisen tutkimus on ollut pääosin kvantitatiivista ja keskittynyt ilmiön yleisyyden mittaamiseen. Tutkielmassa havaittiin myös, että verkkokiusaamisen määrittely on vielä puutteellista ja verkkokiusaamisen tutkimuksessa on usein käytetty mittareita, jotka on suunniteltu alunperin jonkin toisen ilmiön mittaamiseen.
Katsauksen pohjalta pääteltiin, että kiusaamissuhteen määrittely olisi verkkokiusaamisen tutkimuksessa tärkeää. Tutkijoiden tulisi nähdä verkkokiusaaminen ennemminkin uhrin subjektiivisena kokemuksena ja kvalitatiiviset menetelmät mahdollistaisivat paremmin verkkokiusaamisen erityispiirteiden tutkimisen.
Lisäksi todettiin, että verkkoviestintä ja verkkoetiikka pitäisi ottaa suurempaan rooliin opetuksessa, jotta lasten ja nuorten vuorovaikutustaidot kehittyisivät myös verkossa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (61 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | etiikka | |
dc.subject.other | internet | |
dc.subject.other | kiusaaminen | |
dc.subject.other | lapset | |
dc.subject.other | nuoret | |
dc.subject.other | puheviestintä | |
dc.subject.other | verkkokiusaaminen | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.title | Katsaus lasten ja nuorten verkkokiusaamisen tutkimukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201404251580 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Communication | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Puheviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Speech Communication | en |
dc.date.updated | 2014-04-25T13:38:00Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3132 | |
dc.subject.yso | etiikka | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | verkkoviestintä | |
dc.subject.yso | nettikiusaaminen | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | kirjallisuuskatsaukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |