Kommunikatiivinen opettaminen : indoktrinaation kriittinen teoria
Opetus ei voi koskaan olla täysin vapaata manipuloinnista, vaan se on aina jossain määrin tarkoituksellista ajatusten ohjailua eli indoktrinaatiota. Mutta voisiko se olla jotain muuta?
Tämä kirja tarkastelee indoktrinaation ongelmaa akateemisessa ja asiantuntijakoulutuksessa. Rauno Huttusen lähtökohtana on Frankfurtin koulun yhteiskuntakritiikki, jota hän soveltaa opettamiseen kehittäen teoriaa siitä, millä kriteereillä korkeamman tason opettamista voidaan pitää indoktrinaationa.
Huttunen esittaä vaihtoehdoksi kommunikatiivisen opettamisen, joka perustuu dialogiin ja argumentatiiviseen toimintaan. Kommunikatiivinen opettaminen on tarkoitettu korkeakoulupedagogiikasta ja asiantuntijakoulutuksesta kiinnostuneille opettajille ja opiskelijoille. Siinä on pureskeltavaa myös muille koulutuksen ammattilaisille.
YTT Rauno Huttunen on Jyväskylän yliopistossa kasvatuksen kysymyksistä väitellyt filosofi. Hän on toiminut muun muassa Suomen Akatemian tutkijana ja yliassistenttina Joensuun yliopiston kasvatustieteiden laitoksessa.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
952-5478-18-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
1238-8025Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- SoPhi [154]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008
Aarrevaara, Timo; Saarinen, Taina (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2009) -
Kritiikin lupaus : näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan
Moisio, Olli-Pekka (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Yliopiston porteilla: aikuiset ja nuoret hakijat ja sisäänpäässeet 2000-luvun alun Suomessa
Rinne, Risto; Haltia, Nina; Nori, Hanna; Jauhiainen, Arto (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2008)Yliopiston porteilla on tutkimus massoittuvan koulutuksen porteilla jonottavan ja sisäänpääsystään kilpailevan joukon sosiaalisesta taustasta, elämäntilanteesta, iästä ja sukupuolesta. Se kertoo siitä, mistä lähtökohdista ... -
Jyväskylän yliopiston henkilöstön pedagogisten koulutusten (YPE, TACE, APO) arviointi ja kehittämismahdollisuudet : arvioinnin loppuraportti
Kärkkäinen, Katarzyna; Jääskelä, Päivikki; Tynjälä, Päivi; Saarinen, Taina (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2021)Jyväskylän yliopiston koulutusneuvosto hyväksyi 22.4.2020 henkilöstön pedagogisten koulutusten kehittämiskohteet ja toimenpiteet. Vararehtorin Marja-Leena Laakson päätöksellä 24.8.2020 Koulutuksen tutkimuslaitos otti vastaan ... -
Kriittinen teoria ja Marx
Pekkola, Mika; Huttunen, Rauno (Jyväskylän yliopisto, 2011)Kriittisen teorian piirissä vaikuttaneiden ajattelijoiden tuotokset ovat kiistatta keskeinen osa 1900-luvun yhteiskuntateoreettista kirjallisuutta. Mutta mitkä olivat kriittisen teorian lähtökohdat? Mistä perspektiivistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.