Opettajien ja rehtorin työn haasteita Kodolányi János -peruskoulussa Unkarin Geresdlakissa
Tutkimusongelmina oli selvittää opettajien ja rehtorin kohtaamia haasteita Geresdlakin koulussa Unkarissa. Toisena ongelmana oli saada mahdollisimman laaja historian tuntemus Geresdlakista ja sen lähiseuduista. Laaja historian ja tapahtumien tuntemus auttaa tutkijaa ja lukijaa paremmin ymmärtämään Geresdlakin nykytilannetta.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä yksilöhaastattelu. Haastatteluista nousseet viisi pääteemaa analyysiin ovat luottamuksen rakentaminen, oppilaiden heterogeenisyys, käytökseen liittyvät haasteet, työn jatkuvuus/epävarmuus työstä, ja koulutuksen antamat tiedot ja valmiudet.
Opettajien suurin haaste on saada luottamuksellinen yhteistyö oppilaiden vanhempien kanssa. Tämä nousi erityisen tärkeään asemaan, sillä monilla oppilailla on monikulttuuriset ja -kieliset taustat. Monet käytösongelmat haastavat myös koulun henkilökuntaa. Taustalta löytyy monenlaisia kasvatusvastuun laiminlyöntejä oppilaiden vanhemmilta. Vanhempien asenne ja arvostos koulua ja opettajia kohtaan on keskimäärin aika heikkoa. Opettajat eivät kokeneet saaneensa koulutuksestaan juurikaa apua työhönsä. Tilannetta pahentaa myös suuri turvattomuuden tunne, sillä töitä on vain vuodeksi kerrallaan. Uusimmat tutkimukset korostavat vuorovaikutustaitoja sekä aktiivista yhteistyötä oppilaiden vanhempien kanssa.
Haastateltujen yksityisyyden suojaamiseksi Liite 4. Tutkimushaastattelujen litteroinnit ei ole mukana JYX julkaisuarkistossa julkaistussa pro gradu -tutkielmassa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mitä rehtorit todella tekevät : etnografinen tapaustutkimus johtamisesta ja rehtorin tehtävistä peruskoulussa
Mäkelä, Aarne (Jyväskylän yliopisto, 2007)Aarne Mäkelä tutki väitöstyössään peruskoulun johtamista ja rehtorin tehtäviä. Tutkimus osoitti, että rehtorin tehtävät ovat muuttumassa. - Pitkän johtajakokemukseni aikana olen tunnistanut, että johtaminen on muuttunut, ... -
Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI)
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (University of Jyväskylä, 2021)Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
Kavén, Outi (2022)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella keskisuomalaisten opettajien käsityksiä yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamisesta: miten oppilaiden hyvinvointia edistetään ja mitkä tekijät vaikuttavat ... -
Matemaattisen ongelmanratkaisutaidon opettaminen peruskoulussa : ongelmanratkaisukurssin kehittäminen ja arviointi
Leppäaho, Henry (Jyväskylän yliopisto, 2007)Henry Leppäaho selvitti tutkimuksessaan, kuinka oppilaiden ongelmanratkaisutaitoa voidaan kehittää peruskoulussa. Pelkästään ongelmanratkaisustrategioiden opettaminen auttaa vain vähän itse ongelmanratkaisukykyä. Strategioiden ...