dc.contributor.author | Sinnemäki, Jukka | |
dc.date.accessioned | 2014-04-25T12:13:39Z | |
dc.date.available | 2014-04-25T12:13:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1352912 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43279 | |
dc.description.abstract | Tutkimusongelmina oli selvittää opettajien ja rehtorin kohtaamia haasteita Geresdlakin koulussa Unkarissa. Toisena ongelmana oli saada mahdollisimman laaja historian tuntemus Geresdlakista ja sen lähiseuduista. Laaja historian ja tapahtumien tuntemus auttaa tutkijaa ja lukijaa paremmin ymmärtämään Geresdlakin nykytilannetta.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä yksilöhaastattelu. Haastatteluista nousseet viisi pääteemaa analyysiin ovat luottamuksen rakentaminen, oppilaiden heterogeenisyys, käytökseen liittyvät haasteet, työn jatkuvuus/epävarmuus työstä, ja koulutuksen antamat tiedot ja valmiudet.
Opettajien suurin haaste on saada luottamuksellinen yhteistyö oppilaiden vanhempien kanssa. Tämä nousi erityisen tärkeään asemaan, sillä monilla oppilailla on monikulttuuriset ja -kieliset taustat. Monet käytösongelmat haastavat myös koulun henkilökuntaa. Taustalta löytyy monenlaisia kasvatusvastuun laiminlyöntejä oppilaiden vanhemmilta. Vanhempien asenne ja arvostos koulua ja opettajia kohtaan on keskimäärin aika heikkoa. Opettajat eivät kokeneet saaneensa koulutuksestaan juurikaa apua työhönsä. Tilannetta pahentaa myös suuri turvattomuuden tunne, sillä töitä on vain vuodeksi kerrallaan. Uusimmat tutkimukset korostavat vuorovaikutustaitoja sekä aktiivista yhteistyötä oppilaiden vanhempien kanssa.
Haastateltujen yksityisyyden suojaamiseksi Liite 4. Tutkimushaastattelujen litteroinnit ei ole mukana JYX julkaisuarkistossa julkaistussa pro gradu -tutkielmassa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (139 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | hyvinvointi | |
dc.subject.other | oppilas | |
dc.subject.other | suhde | |
dc.subject.other | luottamus | |
dc.subject.other | kunnioitus | |
dc.subject.other | arvostus | |
dc.subject.other | yhteistyö | |
dc.subject.other | Geresdlak | |
dc.title | Opettajien ja rehtorin työn haasteita Kodolányi János -peruskoulussa Unkarin Geresdlakissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201404251579 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Hungarologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Hungarology | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2014-04-25T12:13:40Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 316 | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | haasteet (ongelmat) | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | rehtorit | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.subject.yso | kunnioitus | |
dc.subject.yso | arvostus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | haasteet | |
dc.subject.yso | Unkari | |
dc.subject.yso | Geresdlak | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |