Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSinnemäki, Jukka
dc.date.accessioned2014-04-25T12:13:39Z
dc.date.available2014-04-25T12:13:39Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1352912
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43279
dc.description.abstractTutkimusongelmina oli selvittää opettajien ja rehtorin kohtaamia haasteita Geresdlakin koulussa Unkarissa. Toisena ongelmana oli saada mahdollisimman laaja historian tuntemus Geresdlakista ja sen lähiseuduista. Laaja historian ja tapahtumien tuntemus auttaa tutkijaa ja lukijaa paremmin ymmärtämään Geresdlakin nykytilannetta. Tutkimusote oli kvalitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä yksilöhaastattelu. Haastatteluista nousseet viisi pääteemaa analyysiin ovat luottamuksen rakentaminen, oppilaiden heterogeenisyys, käytökseen liittyvät haasteet, työn jatkuvuus/epävarmuus työstä, ja koulutuksen antamat tiedot ja valmiudet. Opettajien suurin haaste on saada luottamuksellinen yhteistyö oppilaiden vanhempien kanssa. Tämä nousi erityisen tärkeään asemaan, sillä monilla oppilailla on monikulttuuriset ja -kieliset taustat. Monet käytösongelmat haastavat myös koulun henkilökuntaa. Taustalta löytyy monenlaisia kasvatusvastuun laiminlyöntejä oppilaiden vanhemmilta. Vanhempien asenne ja arvostos koulua ja opettajia kohtaan on keskimäärin aika heikkoa. Opettajat eivät kokeneet saaneensa koulutuksestaan juurikaa apua työhönsä. Tilannetta pahentaa myös suuri turvattomuuden tunne, sillä töitä on vain vuodeksi kerrallaan. Uusimmat tutkimukset korostavat vuorovaikutustaitoja sekä aktiivista yhteistyötä oppilaiden vanhempien kanssa. Haastateltujen yksityisyyden suojaamiseksi Liite 4. Tutkimushaastattelujen litteroinnit ei ole mukana JYX julkaisuarkistossa julkaistussa pro gradu -tutkielmassa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (139 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherhyvinvointi
dc.subject.otheroppilas
dc.subject.othersuhde
dc.subject.otherluottamus
dc.subject.otherkunnioitus
dc.subject.otherarvostus
dc.subject.otheryhteistyö
dc.subject.otherGeresdlak
dc.titleOpettajien ja rehtorin työn haasteita Kodolányi János -peruskoulussa Unkarin Geresdlakissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201404251579
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineHungarologiafi
dc.contributor.oppiaineHungarologyen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2014-04-25T12:13:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi316
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysohaasteet (ongelmat)
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoluottamus
dc.subject.ysokunnioitus
dc.subject.ysoarvostus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysohaasteet
dc.subject.ysoUnkari
dc.subject.ysoGeresdlak
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot