Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSalo, Anni
dc.contributor.authorTakalo, Maija
dc.date.accessioned2014-04-24T17:35:29Z
dc.date.available2014-04-24T17:35:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1352226
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43269
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoitus oli selvittää alakoulun luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulussa käytössä olevasta kiusaamisen vastaisesta interventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten interventiomalli auttaa opettajia havaitsemaan ja ennaltaehkäisemään kiusaamista ja puuttumaan siihen. Lisäksi pyrittiin saamaan selville, mitkä asiat saavat opettajat sitoutumaan mallin käyttöön ja miten mallia koulujen arjessa toteutetaan. Tutkimusote oli laadullinen ja aineisto koostui kahdeksan luokanopettajan teemahaastatteluista, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen kohteina olevat interventiomallit pääsääntöisesti tukivat hyvin opettajia kiusaamisen vastaisessa toiminnassa ja sen ennaltaehkäisemisessä. Molemmissa interventiomalleissa oli vahvuuksia ja niiden käyttöön liittyi opettajien kokemusten mukaan monia hyviä puolia. Yhteisiksi vahvuuksiksi koettiin kouluyhteisössä lisääntynyt tietoisuus kiusaamisesta ja toimintamalli kiusaamiseen puuttumiseksi. Mallit erosivat erityisesti sen suhteen miten koulutus oli järjestetty ja miten se vaikutti työyhteisöön, ennalta laaditun toimintaohjeistuksen ja valmiin oppimateriaalin määrässä, sekä siinä, miten paljon ne sallivat opettajalle henkilökohtaista harkintaa ohjelman toteuttamisessa. Tulokset korostivat työyhteisön yhteisten toimintamallien merkitystä, sillä niiden avulla opettajien on helpompi puuttua kiusaamiseen johdonmukaisesti. Yhteisten toimintamallien koettiin lisäävän myös oppilaiden tietoisuutta kiusaamisesta ja sen seurauksista, mikä voi opettajien mukaan toimia kiusaamista ennaltaehkäisevänä tekijänä. Yhteisten toimintamallien luominen oli vahvuutena erityisesti Vaakamalli-koulutuksessa. Opettajat mainitsivat lisäksi tunnetaitojen opettamisen ja oppilaiden empaattisuuden lisäämisen yhdeksi tärkeimmistä asioista kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Nämä tavoitteet korostuivat erityisesti KiVa Koulu -ohjelmassa, jonka ansiona opettajien mukaan oli laaja materiaalipaketti oppitunneille. Edellä mainittujen piirteiden lisäksi opettajat korostivat koulun positiivista ja luottamuksellista ilmapiiriä ja yleistä hyvinvointia kiusaamisen vastaisessa työssä. Yksi tutkimuksen tärkeimmistä havainnoista oli koulutuksen merkitys interventiomallin toteuttamisessa koulun arjessa. Opettajat, jotka olivat osallistuneet interventiomalliin liittyvään koulutukseen, olivat sitoutuneempia – henkilökohtaisesti tai osana työyhteisöä – kiusaamisen vastaiseen työhön ja siten se toteutui kouluyhteisössä tehokkaammin. Koulutus, johon työyhteisö yhdessä osallistui, näytti lisäävän kiusaamisen vastaisen työn vakiintumista toimintatavoiksi, joita kaikki työyhteisön jäsenet noudattavat suhteellisenfi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (65 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherKiVa Koulu -ohjelma
dc.subject.otherVaakamalli -koulutus
dc.titleKiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
dc.title.alternativeOpettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201404241567
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2014-04-24T17:35:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysoennaltaehkäisy
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysointerventio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot