dc.contributor.author | Salo, Anni | |
dc.contributor.author | Takalo, Maija | |
dc.date.accessioned | 2014-04-24T17:35:29Z | |
dc.date.available | 2014-04-24T17:35:29Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1352226 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43269 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää alakoulun luokanopettajien käsityksiä ja
kokemuksia koulussa käytössä olevasta kiusaamisen vastaisesta
interventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta.
Tarkoituksena oli myös selvittää, miten interventiomalli auttaa opettajia
havaitsemaan ja ennaltaehkäisemään kiusaamista ja puuttumaan siihen. Lisäksi
pyrittiin saamaan selville, mitkä asiat saavat opettajat sitoutumaan mallin
käyttöön ja miten mallia koulujen arjessa toteutetaan. Tutkimusote oli
laadullinen ja aineisto koostui kahdeksan luokanopettajan teemahaastatteluista,
jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen kohteina olevat interventiomallit pääsääntöisesti tukivat
hyvin opettajia kiusaamisen vastaisessa toiminnassa ja sen
ennaltaehkäisemisessä. Molemmissa interventiomalleissa oli vahvuuksia ja
niiden käyttöön liittyi opettajien kokemusten mukaan monia hyviä puolia.
Yhteisiksi vahvuuksiksi koettiin kouluyhteisössä lisääntynyt tietoisuus
kiusaamisesta ja toimintamalli kiusaamiseen puuttumiseksi. Mallit erosivat
erityisesti sen suhteen miten koulutus oli järjestetty ja miten se vaikutti
työyhteisöön, ennalta laaditun toimintaohjeistuksen ja valmiin oppimateriaalin
määrässä, sekä siinä, miten paljon ne sallivat opettajalle henkilökohtaista
harkintaa ohjelman toteuttamisessa.
Tulokset korostivat työyhteisön yhteisten toimintamallien merkitystä, sillä
niiden avulla opettajien on helpompi puuttua kiusaamiseen johdonmukaisesti.
Yhteisten toimintamallien koettiin lisäävän myös oppilaiden tietoisuutta
kiusaamisesta ja sen seurauksista, mikä voi opettajien mukaan toimia
kiusaamista ennaltaehkäisevänä tekijänä. Yhteisten toimintamallien luominen
oli vahvuutena erityisesti Vaakamalli-koulutuksessa. Opettajat mainitsivat
lisäksi tunnetaitojen opettamisen ja oppilaiden empaattisuuden lisäämisen
yhdeksi tärkeimmistä asioista kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Nämä tavoitteet
korostuivat erityisesti KiVa Koulu -ohjelmassa, jonka ansiona opettajien
mukaan oli laaja materiaalipaketti oppitunneille. Edellä mainittujen piirteiden
lisäksi opettajat korostivat koulun positiivista ja luottamuksellista ilmapiiriä ja
yleistä hyvinvointia kiusaamisen vastaisessa työssä.
Yksi tutkimuksen tärkeimmistä havainnoista oli koulutuksen merkitys
interventiomallin toteuttamisessa koulun arjessa. Opettajat, jotka olivat
osallistuneet interventiomalliin liittyvään koulutukseen, olivat sitoutuneempia
– henkilökohtaisesti tai osana työyhteisöä – kiusaamisen vastaiseen työhön ja
siten se toteutui kouluyhteisössä tehokkaammin. Koulutus, johon työyhteisö
yhdessä osallistui, näytti lisäävän kiusaamisen vastaisen työn vakiintumista
toimintatavoiksi, joita kaikki työyhteisön jäsenet noudattavat suhteellisen | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (65 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | KiVa Koulu -ohjelma | |
dc.subject.other | Vaakamalli -koulutus | |
dc.title | KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta | |
dc.title.alternative | Opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201404241567 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2014-04-24T17:35:30Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | ennaltaehkäisy | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |