Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria
Teimme tapaustutkimuksen alkuopetuksen luokkaan, jossa tutkimme paljon huomiota saanutta ilmiötä koulukiusaamista. Tutkimme mitä kiusaaminen on oppilaiden ja opettajan mielestä, esiintyykö tutkimusluokassa kiusaamista, miten siihen puututaan ja kuinka luokanopettaja ennaltaehkäisee koulukiusaamisen syntymistä. Käytimme tutkimiseen kouluetnografista lähestymistapaa, johon sisältyi havainnointia, haastatteluja sekä sosiometrisen mittauksen toteuttaminen luokassa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat koulukiusaamisen olevan fyysistä tai henkistä kiusaamista, se voi olla näkyvää tai ulospäin hyvin huomaamatonta. Löysimme sosiometrisen mittauksen avulla kaksi kiusattua, joten sosiometrinen mittaus osoittautui erittäin hyväksi välineeksi selvittää lasten sosiaalisia suhteita. Luokanopettaja oli havainnut kiusaamista ja puuttunutkin siihen, tapauksiin puututtiin uudestaan ja syvemmin tutkimuksemme myötä. Kiusaamistapauksia selvitettiin yhdessä erityisopettajan ja oppilaiden vanhempien kanssa, jolloin oppilaat päädyttiin sijoittamaan seuraavana lukuvuonna eri luokkiin kuin heidän kiusaajansa. Kiusaamisen ennaltaehkäiseminen lähtee yhteisen ymmärryksen luomisesta sille, mitä on koulukiusaaminen. Muita kiusaamisen ennaltaehkäiseviä toimia ovat yhteisten sääntöjen luominen, projektit, positiiviset palautejärjestelmät sekä avoin vuorovaikutus sekä luottamus opettajan ja oppilaiden välinen luottamus.
Tutkimus osoitti, että kiusaamista voi tapahtua myös luokissa, joissa sitä ei uskoisi tapahtu-van. Kiusaamista tapahtuu eniten välitunneilla ja tuntien siirtymävaiheissa, jolloin opettaja ei ole tilanteita näkemässä. Kiusaamiseen puuttuminen on välttämätöntä, jotta se saataisiin loppumaan. Vielä tärkeämpää on kuitenkin ennaltaehkäisevä työ, jonka pitäisi olla arkipäivää jokaisen luokan toimintakulttuurissa. Jokaisella koululla tulisi olla suunnitelma, kuinka kiusaamista ennaltaehkäistään, miten siihen puututaan ja kuinka tilannetta seurataan jatkossa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29106]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
Salo, Anni; Takalo, Maija (2014)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää alakoulun luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulussa käytössä olevasta kiusaamisen vastaisesta interventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta. ... -
Kiusaamisen vastaisten menetelmien arviointi : seitsemän arviointiin valitun menetelmän käytettävyys, juurrutettavuus ja tuloksellisuus
Rumpu, Niina; Markkanen, Eeva-Liisa; Hyvärinen, Nelli; Anttila, Niina; Danschu, Pekka; Kuvaja, Marko; Romantschuk, Micaela; Sainio, Miia (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti vuosina 2021–2022 kiusaamisten vastaisten menetelmien arvioinnin. Arviointi on osa opetus- ja kulttuuriministeriön toimenpideohjelmaa kiusaamisen, väkivallan ja ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
“Se on varmaan jokaisen vanhemman pahin pelko et omaa lasta kiusataan.” : vanhemmat lastensa koulukiusaamisen kohtaajina ja käsittelijöinä
Parkkinen, Helene (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin vanhempien kokemuksia lastensa koulukiusaamisessa. Toistaiseksi on vielä vähän suomalaista tutkimustietoa siitä, kuinka vanhemmat kokevat kiusaamisen, ja kuinka koulu ja koti yhdessä onnistuu ... -
Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla
Perälä, Samu; Pispala, Jukka (2015)Perälä, S. & Pispala, J. 2015. Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro ...