dc.contributor.author | Pylvänäinen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2014-04-22T10:52:50Z | |
dc.date.available | 2014-04-22T10:52:50Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1334799 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43250 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 21-28-vuotiaat nuoret aikuiset määrittelevät itsetunnon ja mitkä asiat ovat olleet merkityksellisiä heidän itsetuntonsa rakentumisessa. Tavoitteena oli ymmärtää nuorten itsetunnon rakentumista ja saada hyödyllistä tietoa nuorten itsetunnon tukemiseen.
Tutkimuksessa tutkittiin laadullisesti nuorten kokemusmaailmaa ja siihen sovellettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimushenkilöinä oli kuusi 21–28-vuotiasta nuorta aikuista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yksilöllisesti toteutettua teemahaastattelua. Haastattelut litteroitiin sanatarkasti Times New Roman -fontilla, fonttikoolla 12, rivivälillä 1,5 ja tekstiä muodostui yhteensä 62 sivua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston sisällönanalyysin tuloksena itsetunnon määrittelemisestä muodostui kaksi pääluokkaa ja itsetunnon rakentumisessa merkityksellisistä tekijöistä neljä pääluokkaa.
Itsensä tiedostaminen ja itsetunnon prosessinomaisuus kuvaavat itsetuntoa nuorten aikuisten määrittelemänä. Sosiaaliset suhteet ja tuki, pätevyyden kokemukset, henkiset voimavarat ja oma rooli yhteiskunnassa kuvaavat nuorten itsetunnon rakentumisen kannalta merkityksellisiä tekijöitä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perheen ja ystävien ohella koulu on tärkeä sosiaalinen ympäristö nuorten itsetunnon rakentumisessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta itsetunnon rakentuvan nuorten yksilöllisistä ominaisuuksista, elämänkokemuksista, henkisistä voimavaroista sekä nuorten asemasta suhteessa muihin ihmisiin ja yhteiskuntaan. Nuorten itsetunnon rakentumiseen liittyy sekä itsetuntoa vahvistavia, että heikentäviä tekijöitä. Osa nuorista oli kouluympäristössä jäänyt vaille myönteisiä kokemuksia. Aikuisten ja opettajien tuki ja nuorten huomiointi on tärkeää nuorten itsetunnon tukemisessa. Tutkimuksen tulokset haastavat kouluja ja opettajia tukemaan nuorten kasvua ja kehitystä itsetuntoa vahvistavalla tavalla. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (94 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | itsetunto | |
dc.subject.other | nuoruus | |
dc.subject.other | terveys | |
dc.subject.other | koulu | |
dc.title | "Kyllä mää ilmeisesti riitän kaikille" : nuorten aikuisten antamia merkityksiä itsetunnolle | |
dc.title.alternative | Nuorten aikuisten antamia merkityksiä itsetunnolle | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201404221550 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Terveystieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Terveyskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Health Education | en |
dc.date.updated | 2014-04-22T10:52:51Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50411 | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | nuoret aikuiset | |
dc.subject.yso | terveys | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |