Suun hoidon vastaanottokäyntien sekä terveysneuvontatilanteiden vuorovaikutuksellinen ja sisällöllinen toteutuminen nuorten aikuisten kuvailemana
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nuoret aikuiset kuvailevat vuorovaikutusta suun hoidon vastaanottokäynnillä ja terveysneuvontatilanteessa. Lisäksi tutkittiin, millaisia asioita nuoret aikuiset pitävät tärkeinä, ja miten nämä tekijät toteutuivat suun hoidon vastaanottokäynnillä ja terveysneuvontatilanteessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä ja pilotoida suun terveydenhuoltoon soveltuva asiakaspalautelomake, jolla voidaan kartoittaa vuorovaikutuksen toteutumista.
Tutkimuksen kvalitatiivinen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta 19 – 21 -vuotiasta nuorta aikuista keväällä 2010. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella keväällä 2011. Kyselyyn vastasi 150 iältään 15 – 30 –vuotiasta nuorta aikuista. Kyselylomake pilotoitiin haastattelujen yhteydessä ja siihen tehtiin täydennyksiä haastatteluaineiston perusteella. Kvantitatiivinen aineisto ristiin-taulukoitiin, siitä laskettiin prosentit ja frekvenssit. Merkitsevyyksiä testattiin Khiin neliö -testillä.
Nuoret aikuiset olivat tyytyväisiä vastaanottokäyntien ja terveysneuvontatilanteiden vuorovaikutukseen ja sisältöön. Ilmapiiri vastaanotolla oli ollut luotettava, turvallinen ja ystävällinen. Henkilökunnan ammatilla ei ollut vaikutusta siihen, millaiseksi nuoret aikuiset ilmapiirin kokivat. Nuorten aikuisten tärkeänä pitämät asiat olivat toteutuneet vastaanottokäynneillä hyvin. Nuorilla aikuisilla oli tietoa suun terveydestä. He myös pitivät tietoa ja ohjeita suun terveydestä tärkeänä. Terveysneuvonta oli noudattanut motivoivan haastattelun periaatteita. Suun terveyden edistämiseen oli kiinnitetty eniten huomiota ehkäisevän hoidon ja iensairauksien hoidon käynneillä sekä suuhygienistin ja hammashoitajan vastaanotolla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että terveysneuvonnan tulisi olla koko suun terveydenhoitohenkilöstön asia. Henkilöstön kouluttaminen hallitsemaan motivoivan haastattelun menetelmät tehostaisi terveyden edistämistä ja vuorovaikutusta kaikilla vastaanottokäynneillä. Asiakaspalautelomaketta voidaan käyttää niin terveys-neuvontatilanteiden kuin vastaanottokäyntien vuorovaikutuksen arvioimiseen. Lomaketta voidaan muokata edelleen tarpeen mukaan ja käyttää eri ikäryhmissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten aikuisten ympäristöasenteiden yhteys terveyttä edistäviin ja ilmastonmuutosta hillitseviin valintoihin
Puttonen, Johanna (2020)Asenteilla on usein pyritty selittämään käyttäytymistä, mutta ei ole täysin selvää, voitaisiinko ympäristöasenteisiin vaikuttamalla pyrkiä edistämään terveyttä edistäviä ja ilmastonmuutosta hillitseviä valintoja. Tällaisilla ... -
"Kyllä mää ilmeisesti riitän kaikille" : nuorten aikuisten antamia merkityksiä itsetunnolle
Pylvänäinen, Anni (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 21-28-vuotiaat nuoret aikuiset määrittelevät itsetunnon ja mitkä asiat ovat olleet merkityksellisiä heidän itsetuntonsa rakentumisessa. Tavoitteena oli ymmärtää nuorten ... -
Varhaisen TaTaMus -oppimismallin soveltaminen nuorten aikuisten oppimisympäristöön
Nykänen, Sini-Tytti (2008) -
"Hei tää ei oo nyt ihan mun alaa, mut mä yritän parhaani" : oppimisvaikeudet ja voimavarat nuorten aikuisten haastatteluissa
Järvenpää, Kristiina (2016)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppimisvaikeuksia ja voimavaratekijöitä nuor- ten aikuisten haastatteluissa. Käytetty haastatteluaineisto on osa Kuntoutussää- tiössä vuosina 2006–2010 toteutetun Opi oppimaan -projektin ... -
Motivoivan haastattelun soveltuvuus yksilösosiaalityön työmenetelmänä
Kantsila-Korhonen, Heidi (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten motivoiva haastattelu soveltuu työmenetelmäksi erilaisiin yksilösosiaalityön asiakastilanteisiin. Keinoja ymmärtää ilmiötä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.