Luonto ja eläimet Eija-Liisa Ahtilan teoksessa Tänään
Sivuttukielmassa käsitellään taiteilija Eija-Liisa Ahtilan kolmikanavaista videoinstallaatiota Tänään (1996–1997). Erityisesti pohditaan teoksesta avautuvia käsityksiä luonnosta ja eläimistä. Taustaksi tutkimukselle esitellään videoinstallaatioiden kehitystä taidemuotona 1990-luvun lopulla sekä erityisesti Eija-Liisa Ahtilan tapoja käyttää monikuvainstaalaatiota taiteensa välineenä. Myös Ahtiloan tuotannossa olennaiset käsitteet aika, paikka ja subjekti tulevat myös kytketyiksi tutkimukseen.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Where would I find a quiet grove to meditate in, to live in forever?" : elvyttävä luonto osana henkistä etsintää Jack Kerouacin teoksessa The Dharma Bums
Tiusanen, Heidi (2021)Kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Jack Kerouacin romaanin The Dharma Bums (1958) päähenkilö Ray Smithin kautta fokalisoituvia luonnon merkityksiä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia erityisesti hyvinvointiin liittyviä ... -
Empatia inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteissa Eeva Kilven eläin- ja luontorunoissa
Räsänen, Seela (2018)Tutkielmani käsittelee ei-inhimillisen ja inhimillisen välisiä empatiakuvauksia rajatusta joukosta runoilija Eeva Kilven luonto- ja eläinrunoja. Valittu tutkimuskysymys käsittelee empatian eri muotoja, empatian kohdistumista ... -
Rauhaa rauhattomuuteen: luonnon ja eläinten merkitys vaikeissa oloissa eläneiden lasten elämässä, n. 1945–1960
Malinen, Antti (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2017)Toisen maailmansodan jälkeisinä vuosina huomattava osa suomalaislapsista joutui sopeutumaan erilaisiin elämänmuutoksiin ja kotioloissa koettaviin vaikeuksiin. Artikkelissani käsittelen keinoja, joilla vaikeissa oloissa ... -
Ympäristösosiologia
Valkonen, Jarno (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
"Outsmart Bullet" : machinima-mediamuoto ilmiönä Source-pelimoottorin näkökulmasta
Venäläinen, Onni (2023)Machinima on mediamuoto, jossa on käytetty videon tuottamiseen pelimoottoria. Siinä yhdistyy amatöörianimaatiotaide, videopelit ja nuorisokulttuuri. Machinimaa on tutkittu muutaman eri peli näkökulmasta, mutta nykyään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.