dc.contributor.author | Marjanen, Joonas | |
dc.date.accessioned | 2014-02-26T19:53:08Z | |
dc.date.available | 2014-02-26T19:53:08Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43020 | |
dc.description.abstract | Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu oppiaineista, jotka ovat aikanaan muodostuneet akateemisen tieteenalajaottelun perusteella. Maailma ei kuitenkaan rakennu oppiainejaon mukaisesti, vaan erilaisten ilmiöiden, asioiden ja tapahtumien ympärille.
Integroinnilla pyritään eheyttämään tieteenalajaottelun pirstomaa tietojen ja taitojen kenttää. Oppiainerajat ylittävä opetus on yksi integroinnin muodosta. Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella integrointia ja oppiainerajat ylittävää opetusta peruskoulussa erityisesti musiikin oppiaineen näkökulmasta. Määrittelin tutkimuksessa integroinnin käsitettä laajasti kirjallisuuden avulla. Lisäksi tein katsauksen kaikkiin peruskoulu-uudistuksen jälkeisiin opetussuunnitelmiin integroinnin näkökulmasta.
Oppiainerajat ylittävää musiikinopetusta on tutkittu verrattain vähän, vaikka käytännön kouluelämässä musiikin oppiainetta on mahdollista yhdistää lukuisiin eri aineisiin. Integroinnista on kuitenkin yleisellä tasolla olemassa paljon kirjallisuutta ja tutkimustietoa. Aion tutkia aihetta lisää maisterintutkielmassani, joka tulee käsittelemään matematiikan ja musiikin oppisisältöjen yhdistelemistä ja niiden yhtäaikaista opettamista. | fi |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikkikasvatus | |
dc.subject.other | integrointi | |
dc.subject.other | oppiainerajat ylittävä opetus | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.title | Oppiainerajat ylittävä musiikinopetus peruskoulussa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201402261289 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2014-02-26T19:53:09Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |