University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle

Thumbnail
View/Open
715.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Louhelainen, Marja
Date
2013
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yliopiston esteettömyyttä psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle. Tarkoituksena oli hahmottaa miten opiskelun ja jaksamisen esteet muotoutuvat yliopisto-opintojen aikana, sekä voitaisiinko yliopistossa jatkossa tehdä jotain enemmän tai toisin näiden opiskelijoiden esteettömän opintopolun takaamiseksi. Tutkimuksessa analysoitiin laadullisesti masennus-, uupumus- ja ahdistusoireiden kanssa kamppailleiden yliopisto-opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tarinat opiskelijoiden opintopoluista kerättiin kahdeksan rajatun narratiivisen opiskelijahaastattelun ja yhden kirjoitelman avulla. Tarinoiden tarkastelun näkökulmaksi valittiin oppimisympäristön ja vaikeuksissa painivan opiskelijan vuorovaikutus. Tämä rajaus perustuu siihen, että myös psyykkisen jaksamisen vaikeudet ymmärretään tutkimuksessa vuorovaikutteiseksi kokonaisuudeksi Zubinin ja Springin haavoittuvuus-stressi mallia (1977) mukaellen. Tarinat analysoitiin teoriaan tukeutuvan sisällönanalyysin avulla, löydöksiä jäsenneltiin Kuntun opiskelukykymallin (2005), sekä Tinton opintojen keskeyttämistä selittävän prosessimallin (Tinto 1975; Kalima 2011) kautta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opiskelijan jaksamiseen yliopiston opintopolulla vaikuttavat toisaalta yksilölliset voimavaratekijät, kuten elämäntilanne, persoonalliset tavat suhtautua asioihin ja itseen, sekä opiskelutaitojen puutteet. Toisaalta merkityksellisiä olivat oppimisympäristön ominaisuudet, kuten ilmapiiri, käytänteet, asenteet, sekä tukipalvelut ja opetustoiminnan laatu. Tutkimuksessa päädyttiin esittämään, että esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle on oppimisympäristön stressin pitämistä kohtuullisena ja hallittavana. Opiskelijan selviytymistä voidaan tukea – ja sitä tulee tukea - luomalla selkeitä, johdonmukaisia, pysyviä ja oikeudenmukaisiksi koettuja toimintamalleja ja arjen opetuskäytänteitä. Esteettömyys on myös asiallista, empaattista ja maalaisjärkistä opiskelijoiden kohtaamista, sekä uskallusta yksilölliseen, mutta harkittuun joustamiseen. Toisena puolena selviytymisen tukemisessa on opiskelijan puskurivyöhykkeen vahvistaminen, eli opiskelijoiden stressinhallintakeinoja kartuttava toiminta. Tämä voi olla esimerkiksi opiskelijoiden vertaiskulttuurin tukemista tai soveltuvien opiskelutekniikoiden opettamista. Opiskelijan ohjauksen tulee olla kaikkien yhteinen asia ja opiskelijan omaa hallinnan tunnetta tulee tukea luomalla selkeitä reittejä tarjolla oleviin ja tarpeenmukaisiin ohjauspalveluihin. ...
Alternative title
Yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle
Keywords
Esteettömyys korkeakouluopiskelu oppimisympäristö opiskelukyky psyykkisen jaksamisen vaikeudet inkluusio esteettömyys jaksaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402221270

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Meidän vaikeudet on hitsannu meitä yhteen semmosella tosi hyvällä tavalla" : psyykkisesti oireilevan pariskunnan selviytyminen arjessa 

    Niinimäki, Asta (2011)
    Sosiaalityön tutkimusalaan kuuluva pro gradu –tutkielmani on aineistolähtöinen tapaustutkimus, jonka tutkimustehtävänä on selvittää miten psyykkisistä hankaluuksista kärsivä aviopari merkityksellistää heidän arkielämäänsä. ...
  • Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista 

    Paukku, Ilari; Lindfors, Onni (2021)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen ...
  • Mikä on se salaisuus? : luokanopettajan jaksamisen voimavarat 

    Laurila, Tuula (2006)
  • "Työnohjauksessa jotenkin saadaan niitä sisäisiä kieliä vireeseen" : työnohjaus ammatillisen ja persoonallisen kasvun sekä työssä jaksamisen edistäjänä 

    Korhonen, Mirka; Lång, Marjut (2006)
  • Sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointi työn kuormittavuuden ja työssä jaksamisen näkökulmasta 

    Sievänen, Elina (2021)
    Tässä tutkielmassa tarkoituksena on tutkia sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia työn kuormittavuuden ja työssä jaksamisen näkökulmasta. Tutkielmani on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastelen yhteensä 18 ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre