Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli
Tekijät
Päivämäärä
2014Videopeleissä oleva äänimaailma on tärkeä osa pelikokemusta. Äänet voivat voimistaa pelaajan kokemaa syventymistä peliin ja myös antaa pelaajalle tärkeää pelitietoa. Tässä tutkimuksessa luokitellaan kirjallisuuskatsauksella peleissä esiintyvät äänet luokkiin. Esimerkkipelinä olevaa Dota 2:ta käytetään luokkien havainnollistamiseen. Tuloksina saadaan luokittelut peliäänille sekä näiden luokkien tehokkaan käyttöön liittyvää tietoa tiedon välittämisessä. Dota 2:n äänten käyttöä havainnollistetaan myös Roquen ja Alvesin mallilla. Tässä mallissa kuvataan yleisiä ongelmatilanteita pelitiedon välittämisessä ja esitetään ratkaisut esimerkkien avulla. Käyttämällä tätä mallia voidaan auttaa olennaisen tiedon levittämiseen peliäänisuunnittelijoiden keskuuteen. The soundscape of video games is a major part of the play-experience. Sounds can empower the effect of immersion the player feels and they can also give important information to the player. In this research the different sounds in games are divided into categories. The game Dota 2 is used to demonstrate the differencies of the classes. As a result we are given the classes of sounds and also the usage of these classes to efficiently transmit information to the player. To demonstrate the effective use of sounds in Dota 2 a design pattern by Roque and Alves is used. The design pattern describes potential problems in delivering information to the player and gives examples on how the problems can be solved. This may help game audio designers receive relevant information on building a informative soundscape for games.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Automaattisten mittalaitteiden käyttö vesistöseurannassa : esimerkkinä Jyväsjärven tutkimuslautta Aino
Kuha, Jonna (2011)Vesistöseurannan automatisointi lisää huomattavasti saatavilla olevan tiedon määrää, mutta samalla automaattisten aineistojen laadunvarmennuksen tärkeys korostuu. Jyväskylän yliopiston tutkimuslautta Aino mittaa jatkuvatoimisesti ... -
E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
Minkkinen, Lasse (2020)E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen ... -
Massadatan hyödyntäminen tietoturvallisuuden näkökulmasta
Niskanen, Tatu (2021)Massadata, johon viitataan yleisesti myös käsitteellä Big data, on kokoelma dataa, joka on kooltaan todella suuri, se on luonteeltaan monipuolista ja hajanaista, ja sitä tulee nopeasti lisää. Massadata aiheuttaa organisaatioille ... -
Suositusjärjestelmien vaikutus disinformaation leviämiseen
Uurtimo, Justus (2021)Suosittelujärjestelmät ovat erottamaton osa nykyaikaa ja informaation lisääntyminen verkossa tarkoittaa, että niitä tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän ja enemmän. Suosittelujärjestelmissä on kuitenkin ongelmia, jotka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.