University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Raatikainen, Peter
Date
2014
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology

 
Videopeleissä oleva äänimaailma on tärkeä osa pelikokemusta. Äänet voivat voimistaa pelaajan kokemaa syventymistä peliin ja myös antaa pelaajalle tärkeää pelitietoa. Tässä tutkimuksessa luokitellaan kirjallisuuskatsauksella peleissä esiintyvät äänet luokkiin. Esimerkkipelinä olevaa Dota 2:ta käytetään luokkien havainnollistamiseen. Tuloksina saadaan luokittelut peliäänille sekä näiden luokkien tehokkaan käyttöön liittyvää tietoa tiedon välittämisessä. Dota 2:n äänten käyttöä havainnollistetaan myös Roquen ja Alvesin mallilla. Tässä mallissa kuvataan yleisiä ongelmatilanteita pelitiedon välittämisessä ja esitetään ratkaisut esimerkkien avulla. Käyttämällä tätä mallia voidaan auttaa olennaisen tiedon levittämiseen peliäänisuunnittelijoiden keskuuteen.
 
The soundscape of video games is a major part of the play-experience. Sounds can empower the effect of immersion the player feels and they can also give important information to the player. In this research the different sounds in games are divided into categories. The game Dota 2 is used to demonstrate the differencies of the classes. As a result we are given the classes of sounds and also the usage of these classes to efficiently transmit information to the player. To demonstrate the effective use of sounds in Dota 2 a design pattern by Roque and Alves is used. The design pattern describes potential problems in delivering information to the player and gives examples on how the problems can be solved. This may help game audio designers receive relevant information on building a informative soundscape for games.
 
Keywords
Dota 2 informaatio pelit ääni
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402201265

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4422]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen 

    Minkkinen, Lasse (2020)
    E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen ...
  • Draama siltana taiteeseen : draaman käyttö taidemuseossa : esimerkkinä Lapuan taidemuseon Tommi Toijan näyttelyyn toteutettu draamaprojekti lapualaiselle koululuokalle 

    Hietala, Maria (2009)
  • Automaattisten mittalaitteiden käyttö vesistöseurannassa : esimerkkinä Jyväsjärven tutkimuslautta Aino 

    Kuha, Jonna (2011)
    Vesistöseurannan automatisointi lisää huomattavasti saatavilla olevan tiedon määrää, mutta samalla automaattisten aineistojen laadunvarmennuksen tärkeys korostuu. Jyväskylän yliopiston tutkimuslautta Aino mittaa jatkuvatoimisesti ...
  • Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa : tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin 

    Saikko, Jani (2020)
    Lisätyn todellisuuden laseja käytettäessä graafiset objektit nähdään havaintokentässä reaalimaailman näkymän päällä. Täten ohjeita katsottaessa ei tarvitsisi lähtökohtaisesti pyrkiä muistamaan tehtävän suoritusvaiheita ...
  • Massadatan hyödyntäminen tietoturvallisuuden näkökulmasta 

    Niskanen, Tatu (2021)
    Massadata, johon viitataan yleisesti myös käsitteellä Big data, on kokoelma dataa, joka on kooltaan todella suuri, se on luonteeltaan monipuolista ja hajanaista, ja sitä tulee nopeasti lisää. Massadata aiheuttaa organisaatioille ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre