Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli
Tekijät
Päivämäärä
2014Videopeleissä oleva äänimaailma on tärkeä osa pelikokemusta. Äänet voivat voimistaa pelaajan kokemaa syventymistä peliin ja myös antaa pelaajalle tärkeää pelitietoa. Tässä tutkimuksessa luokitellaan kirjallisuuskatsauksella peleissä esiintyvät äänet luokkiin. Esimerkkipelinä olevaa Dota 2:ta käytetään luokkien havainnollistamiseen. Tuloksina saadaan luokittelut peliäänille sekä näiden luokkien tehokkaan käyttöön liittyvää tietoa tiedon välittämisessä. Dota 2:n äänten käyttöä havainnollistetaan myös Roquen ja Alvesin mallilla. Tässä mallissa kuvataan yleisiä ongelmatilanteita pelitiedon välittämisessä ja esitetään ratkaisut esimerkkien avulla. Käyttämällä tätä mallia voidaan auttaa olennaisen tiedon levittämiseen peliäänisuunnittelijoiden keskuuteen. The soundscape of video games is a major part of the play-experience. Sounds can empower the effect of immersion the player feels and they can also give important information to the player. In this research the different sounds in games are divided into categories. The game Dota 2 is used to demonstrate the differencies of the classes. As a result we are given the classes of sounds and also the usage of these classes to efficiently transmit information to the player. To demonstrate the effective use of sounds in Dota 2 a design pattern by Roque and Alves is used. The design pattern describes potential problems in delivering information to the player and gives examples on how the problems can be solved. This may help game audio designers receive relevant information on building a informative soundscape for games.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Automaattisten mittalaitteiden käyttö vesistöseurannassa : esimerkkinä Jyväsjärven tutkimuslautta Aino
Kuha, Jonna (2011)Vesistöseurannan automatisointi lisää huomattavasti saatavilla olevan tiedon määrää, mutta samalla automaattisten aineistojen laadunvarmennuksen tärkeys korostuu. Jyväskylän yliopiston tutkimuslautta Aino mittaa jatkuvatoimisesti ... -
E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
Minkkinen, Lasse (2020)E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen ... -
Musiikki muutoksena : informaation ja musiikin epistemologiset syväyhteydet fenomenologisessa viitekehyksessä
Nurminen, Jari-Matti (2017)Kun pyritään tutkimaan musiikin ja kokemuksellisuuden suhdetta, on löydettävä epistemologinen jatkuvuus tarkasteltavien ilmiöiden välille. Jos esimerkiksi musiikin kokemuksellisuus luonnollistetaan muutoksiksi ... -
The use of digital analytics for measuring and optimizing digital marketing performance
Järvinen, Joel (University of Jyväskylä, 2016)Demonstrating the monetary outcomes of marketing is no longer considered a virtue but a necessity by the top management. Marketers are increasingly held accountable for their actions, yet most marketers struggle in their ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.