Les motivations et les objectifs des étudiants adultes pour apprendre le français
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ranskan aikuisopiskelijoiden motivaatiota ja ranskan opintoja koskevia tavoitteita. Pyrimme selvittämään, mitä eri motiiveja opiskelijoilla on ranskan opiskelua koskien ja sitä, onko näillä motiiveilla vaikutusta heidän tavoitteisiinsa. Tutkimme myös taustatekijöiden vaikutusta opiskelumotivaatioon liittyen. Viitekehyksenä käytettiin aikaisempaa tutkimusta aikuisopiskelusta, opiskelumotivaatiosta sekä motivaatiosta yleisesti. Käyttämämme malli motivaation luokittelemiseksi perustuu etenkin Edward L. Decin tutkimuksiin sisäisestä ja ulkoisesta motivaatiosta.
Tutkimusmenetelmämme oli kyselylomake, ja se koostui sekä monivalinta- että avoimista kysymyksistä. Tutki-mukseen osallistuneet 69 henkilöä opiskelivat vastaamishetkellä ranskaa Jyväskylän kansalaisopistossa tai Jyväskylän yliopiston Kielikeskuksen kurssilla. Vastausten perusteella löysimme eroja kokopäiväisten opiskeli-joiden ja työssäkäyvien/eläkeläisten vastausten välillä. Myös eri ikäryhmien ja sukupuolten välillä oli eroja sekä motivaatiossa että tavoitteissa. Tärkeimmät motiivit opiskelulle olivat kiinnostus kieleen ja kulttuuriin sekä halu matkustaa Ranskaan tai muuhun ranskankieliseen maahan ja kyetä kommunikoimaan siellä ymmärrettävästi ranskan kielellä. Suurin osa kokopäiväisistä opiskelijoista mainitsi myös työelämän asettamat vaatimukset tär-keäksi motiiviksi. Kaiken kaikkiaan työelämä ei motivoinut tutkimukseen osallistujia kuitenkaan yhtä paljon kuin aikaisempi tutkimus oli antanut olettaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
« Regardez moi, avant que je me déteste » : deux chansons de Barbara Pravi comme matériel pédagogique pour des lycéens apprenant le français langue étrangère
Lafif, Isabella (2023)Laulujen hyödyntäminen vieraiden kielten opetusmateriaalina voi olla varsin hyödyllistä ja motivoivaa oppijoiden näkökulmasta. Suomalaisten lukioiden oppikirjoissa esitelty ranskan kieli ja kulttuuri eivät aina vastaa sitä ... -
L’influence des changements dans les critères de sélection à l’université sur la motivation des lycéens finlandais à passer l’épreuve du baccalauréat de français
Peltomäki, Karoliina (2020)Tutkimuksen kohteena on korkeakoulujen opiskelijavalintauudistuksen vaikutukset kielten opiskelun motivaatioon lukiossa. Kielitaidon merkitys nyky-yhteiskunnassa korostuu entisestään globalisaation ja digitalisaation myötä, ... -
"Käytän TikTokia korjatakseni kielioppivirheitäni" : les réseaux sociaux comme outil dans l'apprentissage du français
Joenväärä, Helmi (2022)Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on lukiolaisten sosiaalisen median käyttö ranskan kielen opiskelussa. Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana etenkin nuorten parissa, ja uusia alustoja ... -
Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
Aarni, Eveliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Covid-19 pandemiasta seurannut pakollinen etäopetus vaikutti lukiolaisten motivaatioon opiskella ranskan kieltä, ja ovatko muutokset motivaatiossa samanlaisia myös muita, ... -
La place de l'adjectif épithète dans le français du XVIIe sièle
Sikkilä, Päivi (2000)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.