Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNeuvonen, Sarianna
dc.date.accessioned2014-02-19T12:04:38Z
dc.date.available2014-02-19T12:04:38Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42984
dc.description.abstractValinnaisten vieraiden kielten opiskelu on vähentynyt viimeisten 15 vuoden aikana ja englanti on vahvistanut asemansa suomalaisten koululaisten ensimmäisenä vieraana kielenä. Kielitivoli-projektin tavoitteena oli monipuolistaa kielivalikoimaa kunnissa ja parantaa opetuksen laatua. Esimerkiksi Jyväskylässä aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistuvia ensimmäisen ja toisen luokan oppilaita kannustettiin vieraiden kielten opiskeluun kielisuihkutuksen avulla. Kielisuihkutuksen käytänteet vaihtelevat, mutta ihanteellisinta on kun vierasta kieltä käytetään osana lasten arkipäiväisiä toimintoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ranskan kielisuihkutukseen osallistuneiden lasten vanhempien mielipiteitä ja asenteita ranskaa kohtaan ja selvittää onko kielisuihkutuksella vaikutusta vanhempien valintoihin. Kyselylomake koostui kolmesta osasta ja sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomake lähettiin kahden ”Jälkkärin” (iltapäivätoiminnan nimi Jyväskylässä) vanhemmille ja vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 29. Tutkimus oli luonteeltaan tapaustutkimusta, jossa ei pyritty otoksen tilastolliseen edustavuuteen perusjoukon suhteen. Tavoitteena oli kuvailla vanhempien ajatuksia kielisuihkutuksesta ja ranskasta ja siksi tulosten kuvaukseen käytettiin lähinnä vastausten esiintymiskertojen lukumäärien raportointia ja niiden analysointia. Vanhempien asenne lasten kieltenopiskelua kohtaan oli myönteinen huolimatta siitä millaisia kokemuksia heillä itsellään oli kieltenopiskelusta. Kysymykset englannin kielen tärkeydestä ja koulujen tarpeesta panostaa kielivali-koiman monipuolistamiseen jakoi hieman enemmän mielipiteitä. Suurin osa vanhemmista tiesi, että heidän lapsensa Jälkkärissä oli ollut kielisuihkutusta, mutta on myös mahdollista että kielisuihkutus käsitteenä aiheuttaa hämmennystä sekä lapsissa että vanhemmissa. 13 vanhempaa sanoi lapsensa osoittaneen kiinnostusta ranskan kieltä kohtaan. Suurin osa vanhemmista haluaisi ranskan kielisuihkutuksen jatkuvan lapsensa Jälkkärissä, mutta vanhemmat epäröivät enemmän lastensa ranskan opintojen jatkumista kielisuihkutuksen jälkeen koskevassa kysymyksessä.fi
dc.format.extent25
dc.language.isofre
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkielivalinnat
dc.subject.otheralakoulu
dc.subject.otherkoululaisten iltapäivätoiminta
dc.subject.otherkielisuihkutus
dc.titleDescription des attitudes des parents envers le choix du français comme langue étrangère du point de vue des douches linguistiques
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201402191257
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRomance philologyen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.date.updated2014-02-19T12:04:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot