Description des attitudes des parents envers le choix du français comme langue étrangère du point de vue des douches linguistiques
Valinnaisten vieraiden kielten opiskelu on vähentynyt viimeisten 15 vuoden aikana ja englanti on vahvistanut asemansa suomalaisten koululaisten ensimmäisenä vieraana kielenä. Kielitivoli-projektin tavoitteena oli monipuolistaa kielivalikoimaa kunnissa ja parantaa opetuksen laatua. Esimerkiksi Jyväskylässä aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistuvia ensimmäisen ja toisen luokan oppilaita kannustettiin vieraiden kielten opiskeluun kielisuihkutuksen avulla. Kielisuihkutuksen käytänteet vaihtelevat, mutta ihanteellisinta on kun vierasta kieltä käytetään osana lasten arkipäiväisiä toimintoja.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ranskan kielisuihkutukseen osallistuneiden lasten vanhempien mielipiteitä ja asenteita ranskaa kohtaan ja selvittää onko kielisuihkutuksella vaikutusta vanhempien valintoihin. Kyselylomake koostui kolmesta osasta ja sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomake lähettiin kahden ”Jälkkärin” (iltapäivätoiminnan nimi Jyväskylässä) vanhemmille ja vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 29. Tutkimus oli luonteeltaan tapaustutkimusta, jossa ei pyritty otoksen tilastolliseen edustavuuteen perusjoukon suhteen. Tavoitteena oli kuvailla vanhempien ajatuksia kielisuihkutuksesta ja ranskasta ja siksi tulosten kuvaukseen käytettiin lähinnä vastausten esiintymiskertojen lukumäärien raportointia ja niiden analysointia.
Vanhempien asenne lasten kieltenopiskelua kohtaan oli myönteinen huolimatta siitä millaisia kokemuksia heillä itsellään oli kieltenopiskelusta. Kysymykset englannin kielen tärkeydestä ja koulujen tarpeesta panostaa kielivali-koiman monipuolistamiseen jakoi hieman enemmän mielipiteitä. Suurin osa vanhemmista tiesi, että heidän lapsensa Jälkkärissä oli ollut kielisuihkutusta, mutta on myös mahdollista että kielisuihkutus käsitteenä aiheuttaa hämmennystä sekä lapsissa että vanhemmissa. 13 vanhempaa sanoi lapsensa osoittaneen kiinnostusta ranskan kieltä kohtaan. Suurin osa vanhemmista haluaisi ranskan kielisuihkutuksen jatkuvan lapsensa Jälkkärissä, mutta vanhemmat epäröivät enemmän lastensa ranskan opintojen jatkumista kielisuihkutuksen jälkeen koskevassa kysymyksessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5349]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Les contextualisations de la description du français dans les grammaires étrangères : présentation
Beacco, Jean-Claude; Kalmbach, Jean-Michel; Suso López, Javier (Armand Colin, 2014) -
”Englanti riittää ja sillä pärjää” : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners
Tabell, Tuure (2019)Suomen kielivarannon kaventuminen on viime vuosina herättänyt keskustelua peruskoulun valinnaisten kieliaineiden järjestämisestä. Suuressa osassa kunnista valinnaista A2-oppimäärää ei tarjota lainkaan ja niissäkin kunnissa, ... -
Koululaisten iltapäivätoiminta Jyvässeudulla vanhempien ja lasten arvioimana
Takala, Antti (2000) -
La politesse linguistique en français et en finnois : analyse contrastive des dialogues français et des sous-titres finnois du film Rouge de K. Kieślowski.
Pesonen, Elviira (2018)Tutkielma tarkastelee ranskalaisen dialogin kohteliaisuuden välittymistä suomenkieliselle katsojalle K. Kieślowskin elokuvassa Rouge (1994). Aineistona on elokuvan kahden päähenkilön väliset keskustelut alateksteineen. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.