University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen

Thumbnail
View/Open
219.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saari, Lasse
Date
2013
Discipline
Liikunnan yhteiskuntatieteet

 
Urheilumarkkinointi on tieteenalana melko nuori, mutta kasvussa oleva tieteenala. Aiheesta tarvitaan tutkimustietoa urheilun johtotehtävissä toimimiseen ja urheiluorganisaatioiden varainhankinnan edistämisen tueksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten urheilumarkkinointia voidaan tutkia ja millaisin menetelmin siitä voitaisiin saada hyödyllistä tutkimustietoa. Tutkielman tavoitteena on löytää teoreettista pohjaa tulevalle sisällölliselle tutkimukselle aiheesta. Tutkielmassa esitellään ajankohtaisimpia ja suomalaiseen kontekstiin soveltuvia malleja tuottaa tutkimustietoa sekä pohditaan niiden mahdollisuuksia urheiluorganisaation markkinoinnin kehittämiseen. Erityisesti paneudutaan suhdemarkkinointiin, joka on aiheen ajankohtaisimpia tutkimussuuntia. Suhdemarkkinoinnin tutkimus voi tarjota kiinnostavaa tietoa urheiluorganisaatioiden ja niiden sidosryhmien välisistä suhteista. Näkökulma soveltuu suomalaisen urheilun kenttään erityisen hyvin. Keskiössä tutkielmassa ovat nimenomaan urheiluorganisaatiot, jollaisia ovat esimerkiksi urheiluseurat, lajiliitot ja muut urheilujärjestöt. Tutkimusmenetelmänä on laaja-alainen perehtyminen urheilumarkkinoinnin kansainväliseen ja kotimaiseen kirjallisuuteen. Erityisesti käsittelyssä on Andre Bühlerin ja Gerd Nuferin (2010) teos, joka painottaa suhdemarkkinoinnin asiakassuhteita korostavan lähestymistavan mahdollisuuksia urheiluorganisaatioille. Tutkielmassa esitetyistä tiedoista on hyötyä urheilumarkkinoinnin parissa toimiville ja siitä tutkimuksellisesti kiinnostuneille. Useita jatkotutkimusaiheita esitellään ja perustellaan, sekä tarjotaan suhdemarkkinointiin ja asiakassuhteiden laatuun perustuvaa teoreettista mallia niiden toteuttamiseksi. Pitkäaikaisena tavoitteena tutkielmalla on edistää alan tutkimusta ja käytäntöä Suomessa ja Jyväskylän yliopistossa. ...
Keywords
suhdemarkkinointi urheiluhallinto urheilujärjestöt urheilumarkkinointi urheiluseurat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402111221

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4422]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomen voimisteluliiton (Svoli) jäsenseurat terveyden edistämisen toimintaympäristönä 

    Auvinen, Mari (2011)
  • Liikunta- ja urheiluseurakentän muutos Jyväskylässä : vuosien 1986 ja 1998 seurakartoitusten tulosten vertailu ja tulkinta 

    Kontio, Mika (2002)
  • Urheiluseurat vaatimusten ristivedossa : tapaustutkimus eriytyneestä liikuntakulttuurista Hyvinkäällä 

    Ahonen, Anton (2018)
    Tämä tutkielma käsittelee eriytyneen liikuntakulttuurin viitekehyksestä hyvinkääläisten urheiluseurojen toimintaa ja suhdetta paikallisella tasolla julkiseen ja yksityiseen sektoriin. Tutkielman keskeisenä tutkimusongelmana ...
  • Liikunnan merkitykset urheiluseura-aktiivisuuden mukaan LIITU-tutkimukseen osallistuneilla nuorilla 

    Rinta-Antila, Katja (2018)
    Rinta-Antila, K. 2018. Liikunnan merkitykset urheiluseura-aktiivisuuden mukaan LIITU-tutkimukseen osallistuneilla nuorilla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, ...
  • Perheliikunta kolmannella sektorilla 

    Juntunen, Sirkku (2017)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin perheliikunnan organisoimista ja edistämistä kolmannen sektorin kattojärjestöissä. Tutkimustehtävänä oli selvittää millaista perheliikuntaa kolmannen sektorin järjestöt organisoivat ja edistävät, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre