dc.contributor.author | Manninen, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2014-02-09T10:54:43Z | |
dc.date.available | 2014-02-09T10:54:43Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1308067 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42923 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen kompetenssin yhteyttä kognitiiviseen ja emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi tutkittiin, onko kiinnittymisen tai sosiaalisen kompetenssin ulottuvuuksilla yhteyttä oppilaan koulumenestykseen. Yhteyksien eroja tarkasteltiin tutkimuksen taustamuuttujien välillä, jotka olivat sukupuoli, luokka-aste ja erityisopetustausta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa alakouluikäisten kouluun kiinnittymisestä ja sosiaalisesta kompetenssista sekä niiden vaikutuksista oppilaiden koulumenestykseen.
Tutkimus oli osa laajempaa Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan oppiaineen kouluun kiinnittymisen tutkimuksen hanketta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kouluun kiinnittymismittarin (OKI) soveltuvuutta alakouluikäisten oppilaiden kohdalla. Tutkimusaineisto kerättiin paperilomakkeilla toukokuussa 2012 ja se koostui 350:sta alakoulun 5. ja 6. luokkalaisista oppilaasta, joista 172 oli tyttöjä ja 178 poikia. Oppilaista 62 sai erityistä tukea. Tutkittavien välisiä yhteyksiä ja eroja tutkittiin regressioanalyysillä taustamuuttujittain.
Tutkimuksen mittarit soveltuivat hyvin tarkoitukseensa. Sosiaalinen kompetenssi oli positiivisesti yhteydessä sekä kognitiiviseen että emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen kaikkien taustamuuttujien osalta. Sukupuolten välillä ei havaittu merkitseviä eroja, kun taas luokka-asteiden välillä oli eroja niin kouluun kiinnittymisen kuin sosiaalisen kompetenssin yhteydessä koulumenestykseen. Viidesluokkalaisilla molemmat kouluun kiinnittymisen ulottuvuudet sekä yhteistyötaidot selittivät koulumenestystä, kun taas kuudesluokkalaisilla kouluun kiinnittyminen ei vaikuttanut koulumenestykseen, mutta yhteistyötaidot vaikuttivat positiivisesti ja empatia negatiivisesti heidän koulumenestykseensä. Erityisoppilaiden kouluun kiinnittyminen ei vaikuttanut heidän koulumenestykseensä, kun taas yleisopetuksen oppilailla kognitiivinen kiinnittyminen vaikutti koulumenestykseen. Yhteistyötaidot selittivät yleisopetuksen oppilaiden koulumenestystä ja impulsiivisuus erityisoppilaiden koulumenestystä.
Tutkimustulokset kaipaavat vielä toistettavuutta ja lisätutkimusta etenkin alakouluikäisistä koostuvalla aineistolla, mutta tulokset toivat tärkeää tietoa sosiaalisen pätevyyden ja kouluun kiinnittymisen välisistä yhteyksistä ja eroista. Kouluun kiinnittymisen tukeminen ja sosiaalisten taitojen harjoitteleminen on oltava tärkeässä asemassa nykykoulujen arjessa. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this study was to explore the relationship of social competence and cognitive and emotional school engagement. Additionally it was studied, if the self-reported school engagement and social competence dimensions affected the school performance. The differences between these relationships were examined by comparing them divided to the background variables of the study, which were gender, class level and the history of participating in special education. The objective of this study was to find out more about the school engagement and social competence of middle-school-aged students, and their effects to students' school performance.
The study was a part of broader school engagement project of University of Jyväskylä's special education program. This study examined the suitability of Student Engagement Instrument (SEI) on middle school students. The research data was collected by paper surveys conducted in May 2012 consisting of 350 fifth or sixth grade middle school students. 172 of the students were female and 178 male. 62 of the students participated in special education. The relationships and differences between them were studied with regression analysis divided by the background variables.
The instruments and metrics applied well on this data. Social competence was positively connected with both the cognitive and emotional school engagement on all the background variables. No significant differences were examined between the genders. Between the class levels, there were differences in how both the school engagement and social competence affected school performance. The both dimensions of school engagement and co-operation skills explained the school performance on fifth graders, when on sixth graders school engagement did not affect school performance, but co-operation skills affected positively and empathy negatively their school performance. Co-operation skills accounted for the school performance of mainstream education students, and impulsivity for the performance of special education students.
The results need to be confirmed by repeating the use of the instruments, and further studies on the data consisting of middle school students, but the results offered important view on the relationships and differences between social competence and school engagement. Supporting the school engagement and social skills need to be highly considered in everyday life of contemporary schools.
Keywords: school engagement, social competence, school performance, special education | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (93 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | sosiaalinen kompetenssi | |
dc.title | Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201402091207 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2014-02-09T10:54:44Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |