Ilmavoimien taistelunjohto-opettajien käsityksiä ammatillisen opettajuutensa asiantuntijuudesta
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Ilmavoimien taistelunjohto-opettajien käsityksiä ammatillisen opettajuutensa asiantuntijuudesta. Aikuiskasvatustieteen näkökulmasta tutkimusprosessi antoi vastauksia siihen, mitä osa-alueita taistelunjohto-opettajien koulutusohjelmissa tulee jatkossa painottaa enemmän. Näin ollen opettajisto osaa jatkossa ohjata omaa toimintaansa ja arvioida sitä kriittisesti, koska opettajan asiantuntijuus ja ammatillinen kasvu ovat jatkuvaa itsensä kehittämistä. Tutkimus avasi tieteen kentälle antropologisen näkökulman tutkimattoman toimintaympäristön asiantuntijuuteen.
Laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, mitä asiantuntijuus taistelunjohtoalalla on, mitä kuuluu ammatillisen opettajan asiantuntijuuteen ja millaisista elementeistä Ilmavoimien taistelunjohto-opettajien ammatillisen opettajuuden asiantuntijuus rakentuu. Tutkimuksessa kysyttiin, mitkä ovat Ilmavoimien taistelunjohto-opettajan kelpoisuuden omaavan ammatillisen opettajan asiantuntijuuden tärkeimmät osa-alueet ja miten ne rakentuvat. Tutkimuksessa selvitettiin taistelunjohto-opettajien käsityksiä, joten tutkimus on lähestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla teemahaastatteluna kahdeksaa Ilmavoimien taistelunjohto-opettajaa. Aineisto analysoitiin abduktiivisen päättelyn keinoin.
Tutkimuksen mukaan taistelunjohto-opettajien ammatillisen opettajuuden asiantuntijuus koostuu kolmesta osa-alueesta: 1. substanssiosaamisesta ammattispesifinä tietotaitona, 2. pedagogisesta osaamisesta opetuksen hallinnassa ja opettajan persoonana sekä 3. kehittävästä työotteesta ja opettajan kehittymisestä. Asiantuntijuus rakentuu tutkimustulosten perusteella neljän osa-alueen mukaisesti: 1. opettajakurssin tuottamalla osaamisella (formaali teoria ja koulutus), 2. työssä oppien praktisia tietoja ja taitoja, 3. oman toiminnan kriittinen arviointi (metakognitiivinen oma ajattelu ja (itse)säätely) sekä 4. työyhteisöllinen asiantuntijuus (sosiokulttuurinen tieto). Tutkimuksen perusteella asiantuntijuus koostuu hyvin yksilökeskeisistä asioista, mutta kollegiaalinen osa-alue tulee merkittävissä määrin mukaan opettajan kehittymisessä sekä asiantuntijuuden rakentumisessa, jonka edellytyksenä on opettajan oma innostus sekä motivaatio työn tekemiseen ja siinä kehittymiseen. Työssä opitun kokemuksen kautta tunnetaan toimintaympäristö.
Tutkimuksen tuloksilla voidaan kehittää taistelunjohto-opettajien koulutusohjelmia sekä opetussuunnitelmia vastaamaan paremmin tutkimuksessa esiin nousseihin osa-alueisiin. Tutkimusta voidaan hyödyntää konkreettisesti alan opetuksen kehittämisessä sekä tulevissa asiantuntijuuden tutkimustöissä teorian lähteenä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29141]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
Marjanen, Annulotta (2015)Tutkimus tarkastelee Jyväskylän yliopistossa työskentelevien opettajankouluttajien ja opettajankoulutuksesta valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia koulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta. Tutkimuksen ... -
Fysioterapian opettajien kokemuksia asiantuntijuudesta ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla
Komssi, Titta (2012)Suomessa fysioterapian koulutusohjelmassa on mahdollista opiskella 15 eri ammattikorkeakoulussa. Näistä yhdeksässä on mahdollista suorittaa fysioterapian työharjoittelu oman koulutusyksikön tiloissa klinikkaharjoitteluna. ... -
Muutosmatkalla mielekkääseen tulevaisuuteen : ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus
Räsänen-Ala-Aho, Marja-Leena (2016)Ammatillisten oppilaitosten toimintaympäristö on muutoksessa, joka näkyy jokaisen alan organisaation ja yksittäisen opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ammatillisen opettajan ammatillista identiteettiä ... -
Ammatillisen kasvun polku : opettajuuden ontologinen rakentuminen yhteisöllisessä ryhmäprosessissa
Nuutinen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2018)The professional growth of a teacher student is one the most important themes and subjects of teacher education. Therefore, it is important to make the teacher students’ development process conscious and visible during ... -
Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
Aho-Pynttäri, Hanna (2016)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien kertomuksia merkittäviksi kokemistaan ammatilliseen kasvuun johtaneista tilanteista eli situaatioista ja pyritään tulkitsemaan niiden kautta syntyneitä opettajuuden oivalluksia. ...