Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa
Suomen media-alalla on käynnissä murroskausi, joka on muuttamassa perinteistä mediatalojen liiketoimintamallia. Tämä mediamurros on alkanut jo 1990-luvun lopussa, kun median digitalisoituminen ja Internet ovat yleistyneet yhteiskunnassamme. Jakelukanavamurros on alkanut muuttaa mediakenttää, sillä jakelumalli ja ansaintalogiikka ovat muuttumassa yhä kiihtyvää tahtia hyvin erilaisiksi.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehti Keskisuomalaisen näköislehteä asiakkaiden kokeman arvon kautta ja tutkitaan kuinka havaitut arvot vaikuttavat asiakkaan käyttöönottoaikomukseen ja tätä kautta näköislehden todelliseen käyttöön. Lisäksi tutkimus selvittää, mitkä arvoista ovat tärkeimpiä käyttöönottoaikomuksen kannalta.
Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, johon vastasi 196 ksml.fi verkkosivuilla vieraillutta kävijää. Tutkimus tukee kirjallisuudesta muodostuneita hypoteeseja monilta osin. Kaikkien ulottuvuuksien olemassaoloa ei pystytty todistamaan. Näköislehden koetuilla arvoilla on positiivinen vaikutus käyttöönottoaikomukseen. Koetuilla uhrauksilla on vahva negatiivinen vaikutus käyttöönottoaikomukseen ja käyttöönottoaikomuksella on vahva positiivinen vaikutus todelliseen käyttöön. Nämä suhteet tukevat aikaisempaa kirjallisuutta. Näköislehden mukanakulkevuus muodostui merkittävimmäksi käyttöönottoa selittäväksi tekijäksi, joten tutkimus suosittaa mobiililaitteille suunnattuun näköislehteen panostamista.
Näköislehden yleistyminen tarjoaa jatkossa monia mielenkiintoisia teemoja. Jatkotutkimuksissa voitaisiin käyttää pitkittäistutkimusta, jotta voitaisiin arvioida tekniikan kehityksen ja asiakkaiden kokemuksen lisääntymisen vaikutusta käyttöönottoon. Kvalitatiivinen tutkimusote voisi tarjota syvempää ymmärrystä asiakkaiden päätöksenteosta ja näin syventää ymmärrystä koetusta arvosta ja sen merkityksestä käyttöönottoaikomukseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sukupuolierot koulutuksen ja oppimisen teknologian hyväksymisessä ja käyttöönotossa
Sirkka, Inka-Maria (2019)Teknologian omaksuminen ja informaatioteknologian diffuusio ovat olleet erittäin tutkittuja aiheita informaatioteknologian saralla. Sukupuolen tarkastelu yhtenä muuttujana teknologian omaksumisen kontekstissa on ollut ... -
Teatterikritiikki intohimojen näyttämöillä : tapaus Keskisuomalainen: teatterikritiikin ulkoasun, sisällön ja paradigmojen sekä kriitikon aseman muutos 1961-2010
Westman, Maija-Liisa (University of Jyväskylä, 2016) -
Muutosvastarinnan hallinta ERP-järjestelmän käyttöönotossa : toimenpiteiden vastaavuus Kotterin muutosjohtamisen malliin
Rantala, Pinja (2020)Organisaatiot niiden toimialasta ja koosta riippumatta investoivat suuria summia ERP-järjestelmiin tavoitellen organisaation suorituskyvyn parantamista. Valitettavasti nämä projektit usein epäonnistuvat jollain tavalla. ... -
Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
Rintamäki, Milla (2018)Tämä tutkimus selvittää kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin, miten käyttäjien osallistamista voidaan vahvistaa yrityksen sosiaalisen median käyttöönottovaiheessa. Käyttäjän osallistaminen (user engagement) ... -
Käyttäjien erilaisuuden huomioiminen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa ja käyttöönottokoulutuksessa
Jarocki, Sabina (2019)Ihmisten erilaisuus vaikuttaa suuresti siihen, kuinka yksilöt käyttävät ja omaksuvat uutta teknologiaa. Yksi tapa tarkastella erilaisuutta on persoonallisuus. Persoonallisuuden merkitystä tietojärjestelmän käyttöönotossa ...