Les genres textuels du site Internet du Musée Bigouden (Mirdi Bro Vigoudenn)
Tekijät
Päivämäärä
2013Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Pro gradu –tutkielmassani tutkin bretagnelaisen kulttuurihistoriallisen museon (Musée Bigouden)
verkkosivustoa. Tutkielmassa perehdytään tekstuaalisiin genreihin, niiden käyttöön, tunnusmerkkeihin ja
frekvenssiin.
Aineisto koostuu Musée Bigoudenin verkkosivuista (http://www.museebigouden.fr) eli noin 10 000 sanasta,
116 tekstistä, 115 kuvasta sekä neljästä videosta. Aineisto on kerätty toukokuun 2013 aikana. Verkkosivut
päivitettiin kesällä 2013. Käsittelen analyysissani pelkästään ranskaksi esiintyviä osioita. Sivustolla on
tekstejä myös englanniksi, saksaksi, italiaksi ja bretoniksi. Tutkimusmetodit ovat genreanalyysi ja
tekstianalyysi.
Analyysissa tutkin esimerkkien avulla genrejä yksitellen. Analysoin tekstien, kuvien ja videoiden genrejä,
alagenrejä ja multimodaalisuutta. Sivustolla esiintyvistä kuvista suurin osa oli mainoskuvia (26,1%) ja
dokumenttikuvia (19,1%). Sivustolle on myös skannattu museota koskevia lehtileikkeitä yhteensä 28
kappaletta.
Hypoteeseja on kaksi: 1) sivustolla olevista teksteistä suurin osa on luokiteltava muihin kuin kirjallisuuden
genreihin sekä 2) sivustolta voidaan tunnistaa itsenäinen museon verkkosivuille ominainen genre.
Ensimmäinen hypoteesi validoitui, sillä 84,9% genreistä ei kuulunut kirjallisuuden genreihin. Toinen
hypoteesi ei validoitunut, sillä mitään yksittäistä genreä ei pystytä erottamaan pelkästään museoiden
verkkosivuille ominaiseksi ja itsenäisesti esiintyväksi genreksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
User experience of an e-commerce website : a case study
Ritonummi, Saima; Niininen, Outi (Routledge, 2022)User Experience (UX) is extremely important for e-commerce websites and their commercial success. The goal of an e-commerce website is to generate sales and increase customer satisfaction, which is why helping users reach ... -
www.kertsi.fi : kehittämistutkimus verkkopohjaisen tehtävistön käytöstä musiikin perusopetuksessa
Sundell, Janne (2018)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli musiikin sähköisen tehtävistön kehittäminen musiikin perusopetukseen. Olen aloittanut tehtävistön laatimisen vuonna 2014, mutta tämän tutkimuksen alaisuudessa kehitin sitä vuoden 2015 ... -
Visuaalisen käytettävyyden vaikutukset luottamuksen muodostumiseen verkkosivustolla
Virtanen, Rosa (2018)Visuaalisen käytettävyyden ja luottamuksen käsitteiden yleinen määrittely on ollut kirjallisuudessa haasteellista, mikä herätti tarpeen tutkielman toteuttami-selle. Visuaalisen käytettävyyden merkitys verkkosivustolla on ... -
Klarspråk för en varierande mottagargrupp
Lari, Maiju (2019)Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2016/2102) julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta tuli voimaan 22.12.2016, ja direktiivin asettamien vaatimusten soveltaminen ... -
Nettisivujen käytettävyys
Kuusela, Essi (2018)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mistä asioista hyvä käytettävyys koostuu ja miten se luodaan. Käytettävyydellä on suuri vaikutus nettisivujen menestykseen, ja siksi se on osattava ottaa huomioon. Tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.