Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAinikkamäki, Eeva-Maija
dc.date.accessioned2013-11-26T14:03:45Z
dc.date.available2013-11-26T14:03:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1288020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42522
dc.description.abstractKoulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. Vastineeksi näihin tarpeisiin on muodostunut erilaisia opetusmenetelmiä, joista yhtenä Suomeenkin levinnyt CLIL (Content and Language Integrated Learning). CLIL on nimeke opetukselle, joka tapahtuu oppijalle vieraalla kielellä. CLIL:iä ei kuitenkaan tule sekoittaa perinteisiin kielikylpymenetelmiin tai kaksikieliseen opetukseen vaan sillä on omat erityispiirteensä. CLIL opetuksella on kaksoisfokus kieleen ja sisältöön. Samanaikaisesti pyritään siis opettamaan niin kielellisiä kuin sisällöllisiäkin asioita kommunikaation ja luonnollisten kielenkäyttötilanteiden ollessa opetuksen keskiössä. CLIL:in suosio viime vuosina on Euroopassa kasvanut, mutta Suomessa suunta on ollut päinvastainen. Yhtenä syynä CLIL:in suosion hiipumiseen sitten 1990-luvun on pidetty opetusmateriaalin puutetta. Tämä onkin yksi suurimmista motivaattoreista tämän maisterintutkielman takana. Tässä maisterintutkielmassa on luotu yhteistoiminnallinen opetusmateriaalipaketti ihmisen anatomian ja aistien opetusta varten englannin kielellä alakoulun viimeisille luokille. Kyseisiä asioita käsitellään yleensä viidennellä luokalla. Perinteistä kielenopetusta on usein kritisoitu kommunikatiivisuuden puutteesta. CLIL onkin usein nähty vasteena myös tähän ongelmaan. Tavoitteena tätä materiaalipakettia luodessa oli erityisesti keskittyä kommunikatiivisiin tehtäviin ja siksi varsinaiseksi opetusmetodiksi valittiin yhteistoiminnallinen opetus. Yhteistoiminnallinen opetus on jo pitkään käytetty tieteellisesti tehokkaaksi todistettu opetusmenetelmä. Sen menetelmiin kuuluvat erilaiset ryhmä- ja parityöt. Kaikenlaiset ryhmätyöt eivät kuitenkaan lukeudu yhteistoiminnallisen opetuksen piiriin, vaan on erityisen tärkeää varmistaa, että kaikki ryhmän jäsenet osallistuvat työhön ja jokaisen panoksella on merkitys. Yhteistoiminnallista opetusta käytettäessä keskitytään myös erilaisiin ryhmätaitoihin, jolloin opitaan taitoja jotka ovat hyödyllisiä yhteistyötä tehdessä myös luokkahuoneen ulkopuolella. Kattava CLIL, kuten opetus yleensäkin, vaatii kuitenkin erilaisten opetusmenetelmien käyttöä. Tämän materiaalipaketin tarkoitus onkin vastata kommunikatiivisten tehtävien tarpeeseen. Opetusmateriaalipaketti ei siis ole yhtenäinen kokonaisuus joka tulisi käyttää alusta loppuun, vaan se on kokoelma erillisiä tehtäviä, joita voidaan käyttää tarpeen tullen. Materiaalipakettia luotaessa osaa tehtävistä myös testattiin, jotta varmistettaisiin materiaalin käytettävyys. Testaus observoitiin ja testanneet opettajat haastateltiin. Aineisto hyödynnettiin loppumateriaalia luotaessa. Siitä eroteltiin palautetta, olemassa olevia tehtäviä muokattiin palautteen puitteissa ja ideat ja ehdotukset hyödynnettiin loppumateriaalia tehtäessä. Testaus osoitti, että materiaali oli pääosin käyttökelpoista. Kuitenkin muutamia hyödyllisiä käytännön vinkkejä materiaalipakettia varten löytyi. Itse materiaalipaketti koostuu kahdeksasta osiosta, jotka käsittelevät eri elimistöjä ja aisteja. Viimeinen eli kahdeksas osio on kokoava osio ja sitä voidaan hyödyntää ihmisen anatomia ja aistijakson päätteeksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherContent and Language Integrated Learning (CLIL)
dc.subject.othercooperative learning
dc.subject.othermaterial package
dc.titleThe intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
dc.title.alternativeCooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary scho
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311262663
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-11-26T14:03:46Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot