Show simple item record

dc.contributor.authorAhonen, Elina
dc.date.accessioned2013-11-13T07:59:44Z
dc.date.available2013-11-13T07:59:44Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1287094
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42451
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää kohdekielisessä maassa tapahtuvan opiskelijavaihdon vaikutuksia ruotsin ja saksan opiskelijoiden ääntämiseen, eli muuttuuko ääntäminen ja millaisia mahdolliset muutokset ovat. Tutkimukseen osallistui neljä ruotsin ja neljä saksan opiskelijaa, jotka olivat opiskelijavaihdossa yhden lukukauden ajan Ruotsissa tai Saksassa. Tutkimusmateriaali koostuu luetusta puheesta, joka kerättiin ennen ja jälkeen opiskelijavaihdon. Nauhoitukset tehtiin kielistudiossa ja molemmilla kerroilla käytettiin samoja tekstejä, jotta foneettisten aineistojen vertailu onnistuisi. Aineisto analysoitiin pääasiallisesti auditiivisesti, mutta tukena käytettiin myös akustista analyysia. Molemmista kielistä valittiin kielelle ominaisia piirteitä lähempää tarkastelua varten, sillä kaikkia ääntämisen osa-alueita ei ollut mahdollista tutkia. Tutkimustulosten perusteella lukukauden mittaisen opiskelijavaihdon vaikutus on melko vähäinen, mutta muutoksia ääntämisessä tapahtuu. Ruotsin opiskelijoilla muutokset ääntämisessä tapahtuivat pääasiallisesti yksittäisten äänteiden tasolla, kun taas saksan opiskelijoiden ääntäminen muuttui selkeämmin myös prosodian osalta. Suurimmaksi osaksi muutokset johtivat enemmän kohdekielen kaltaiseen ääntämiseen. Muutosten suuruus vaikuttaisi riippuvan mm. opiskelijan lähtötasosta ja ulkomailla saadusta ääntämisopetuksesta. Tutkimustulokset osoittivat myös, että moni äänne tuotti yllättävän paljon hankaluuksia pitkälle ehtineille opiskelijoille, vaikka he olivat saaneet opetusta fonetiikassa jo ennen opiskelijavaihtoa. Tutkittujen äänteiden tuottaminen pitäisi kuitenkin olla artikulatoorisesti mahdollista suomenkieliselle. Opiskelijavaihdolla näyttäisi kuitenkin olevan enimmäkseen positiivinen vaikutus ääntämisen oppimiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheruttal
dc.subject.otheruttalsinlärning
dc.subject.otherutlandsstudier
dc.subject.otherstudentutbyte
dc.subject.otherinlärningskontext
dc.titleUtveckling av uttal hos svensk- och tyskstuderande under utlandsstudier
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311132572
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2013-11-13T07:59:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysoopiskelijavaihto
dc.subject.ysoopiskelu ulkomailla
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysooppimisympäristö


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record