dc.contributor.author | Lipponen, Henry | |
dc.date.accessioned | 2013-11-06T19:34:03Z | |
dc.date.available | 2013-11-06T19:34:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1286857 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42424 | |
dc.description.abstract | Puolustusvoimissa on koulutettu vuodesta 2008 uutena henkilöstöryhmänä aliupseerei-ta. Aliupseereiden koulutus koostuu sotilasammatillisista opinnoista. Osasta aliupseereista tulee liikuntaan erikoistuneita ammattilaisia, joten heidän on pystyttävä opasta-maan varusmiehiä liikuntakoulutuksessa sekä opastamaan muita työyhteisössä toimivia sotilaskouluttajia ja jakamaan heille sotilaan fyysiseen kuormitukseen liittyviä taitoja ja tietoja. Aliupseereiden liikunta-alan koulutus alkoi syksyllä 2011, jolloin käynnistyi Puolustusvoimien Urheilukoulun toimeenpanema aliupseereiden liikuntalinja.
Liikuntalinjan yhtenä oppimistyökaluna on oppimispäiväkirja, jolla tavoitellaan oppi-laan ammatillisen kehittymisprosessin näkyväksi tekemistä ja jonka avulla oppilas tekee itsereflektiota. Koulutuksessa oppimista arvioidaan kokeilla, näytöillä ja oppimispäivä-kirjalla.
Tutkielmani aiheena oli selvittää, miten oppimispäiväkirja tukee liikuntalinjalla opiskelevien aliupseereiden ammatillista kasvua. Tutkimusten tulosten perusteella tavoitellaan mahdollisuutta kehittää oppimispäiväkirjan käyttöä opetuksen välineenä. Lisäksi tutkimuksen toivotaan tuottavan kehitysehdotuksia opetuksen kehittämiseen. Tavoittelin myös ammatillisen kasvun ja käytännöllisen osaamisen kehittymisprosessin paljastamista. Hain vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Näkyykö ammatillinen kasvu oppimispäiväkirjassa? 2. Edistääkö oppimispäiväkirja liikuntaan erikoistuvien aliupseereiden oppimista? 3. Miten oppimispäiväkirjassa näkyy opetetun käsittely ja käytännön toimintaan vieminen?
Metodologisena lähtökohtana oli kvalitatiivinen tutkimusorientaatio. Tutkimusaineisto koostui viiden opiskelijan oppimispäiväkirjoista, jotka olivat oppilaiden kirjoittamia tulkintoja heidän kokemastaan todellisuudesta. Tavoitteeni oli tulkita näitä kirjoituksia. Aineiston analysoinnin menetelmänä olen käyttänyt aineiston sisällönanalyysiä, joka täsmentyy fenomenologisen ontologian kautta.
Tulosten perusteella oppimispäiväkirjan ensisijainen tarkoitus tulee olla työväline, mikä kannustaa opiskelijaa pohdiskeluun ja oman edistymisen arviointiin. Oppimispäiväkirja oppimisen tukena ja ohjatusti käytettynä on yksi konkreettinen työkalu, jonka käyttö lisää oppimisen syvyyttä. Oppimispäiväkirjan käyttäminen tulee suunnitella huolellises-ti niin, että opiskelijat tietävät tarkalleen, mitä sillä tavoitellaan. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Asiasanat: aliupseereiden koulutus | |
dc.subject.other | ammatillinen kasvu | |
dc.subject.other | oppimispäiväkirja | |
dc.subject.other | taidon oppiminen | |
dc.title | Oppimispäiväkirja ammatillisen kasvun tukena ja edistäjänä liikuntaan erikoistuvilla aliupseereilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201311062546 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-11-06T19:34:04Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | aliupseerit | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | oppimispäiväkirjat | |
dc.subject.yso | taidot | |
dc.subject.yso | puolustusvoimat | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |