MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla
Tekijät
Päivämäärä
2013TIIVISTELMÄ
Reinikka, Osmo. 2013. MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto, 105 s.
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli tutkia peruskoulun ensimmäisellä luokalla motorista kehitystä tukevaan MOTO -kerhoon osallistuneiden oppilaiden koulumenes-tystä ja kokemuksia. Tutkimuksen määrällinen aineiston osa koostui 51 oppilaan kuu-dennen luokan kevättodistuksien liikunnan, äidinkielen, vieraan kielen, matematiikan, historian ja käyttäytymisen arvosanoista, joita verrattiin kunkin oppilaan oman luokan keskitasoon. Laadullinen aineiston osa käsitti 9 oppilaan teemahaastattelut, joiden yh-teiskesto oli 233 min. Litteroitua aineistoa kertyi 38 tekstisivua (rivivälillä 1,5). Haastat-teluaineistoa käsiteltiin sisällön erittelyn ja analyysin menetelmällä.
Entiset MOTO -kerholaiset (n=51) eivät yleisesti todistusarvosanojen mukaan erottuneet oman luokkansa tasosta. Suurin osa kerholaisista sai oman luokkansa keskitasoa heikomman arvosanan äidinkielen kielentuntemuksessa (n=26), vieraan kielen (luetun) ymmärtämisessä (n=5, v.2009) ja kirjoittamisessa (n=28), matematiikassa (n=21), histo-riassa(n=23), itsenäisessä työskentelyssä (n=23) sekä vastuuntunnossa/huolellisuudessa (n=26). Keskitasoisesti suurin osa kerholaisista menestyi liikunnan osaamisessa (n=30) ja työskentelyssä/aktiivisuudessa (n=26), äidinkielen lukemisessa (n=24) sekä kirjallisessa (n=21) ja suullisessa viestinnässä (n=26), vieraan kielen kuullun ymmärtämisessä (n=7, v.2009), käyttäytymisessä (n=26) ja yhteistyötaidoissa (n=21). Yli keskitasoisen arvosanan huomattava osa kerholaisista sai äidinkielen kirjallisessa viestinnässä (n=11), vieraan kielen kirjoittamisessa (n=20), matematiikassa (n=8) ja osallistumisessa (n=15).
Yhdeksännellä luokalla oppilaiden kokemukset koulun ja vapaa-ajan liikunnasta olivat pääosin myönteisiä ja lähes kaikki haastatellut olivat löytäneet oman liikuntaharrastuk-sen. Oppilaat kertoivat tyytyväisyydestä omaan koulumenestykseen ja oppimiseen sekä tukitoimiin, tosin kokemukset olivat hyvin erilaisia. Tuloksista kuvastuivat oppilaiden yksilölliset tavat oppia. Oppilaat motivoituivat ja viihtyivät koulussa normaalisti. He olivat löytäneet omia vahvuuksiaan ja kokeneet saaneensa riittävästi apua. Jatko-opintosuunnitelmat olivat lukiopainotteiset ja kaikilla oli selvä tulevaisuuden suunta. Syrjinnän tai syrjäytymisen merkkejä tai merkittäviä oppimisvaikeuksia ei tullut esille oppilaiden kokemuksista. Johtopäätös on, että MOTO -kerho oli näiden oppilaiden koh-dalla ollut myönteinen motorisen kehityksen ja oppimisen tukitoimi, jolla ei havaittu olevan ainakaan kielteisiä seurauksia. Peruskoulun alussa oppimisvalmiuksiltaan riski-ryhmään kuuluneet oppilaat olivat sopeutuneet kouluun hyvin ja suorittaneet oppivel-vollisuuden ilman suurempia ongelmia. Tutkimus kannustaa oppimisvaikeuksien riskien varhaiseen tunnistamiseen ja tuen järjestämiseen.
Avainsanat: motorinen kehitys, oppimisvalmiudet, koulutulokkaat, peruskoulu, oppilaat, liikuntakerho, koulumenestys
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kouluvalmiudesta koulun valmiuteen : poikkeuksellinen koulunaloitus koulumenestyksen, viranomaislausuntojen ja perheiden kokemusten valossa
Linnilä, Maija-Liisa (Jyväskylän yliopisto, 2006)Tutkimuksen mukaan koulunaloitusta ohjaavat vanhat kouluvalmiuskäytännöt, joiden toimivuutta ei ole riittävästi asetettu kyseenalaiseksi. Lapsen kouluvalmiuden puutteina pidetyt vaikeudet kasaantuvat koulun alkuun ja yhden ... -
Yksilön varhaiskehitys koulunkäynnin perustana
Mäkinen, Terttu (Jyväskylän yliopisto, 1993) -
Yksilö- ja perhetekijöiden yhteys nuoren koulutustavoitteisiin yhdeksännellä luokalla : näkökulmia syrjäytymisriskiin
Kankaanpää, Jenni; Toivonen, Titta (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yksilö- ja perhetekijöiden yhteyttä nuoren koulutustavoitteisiin yhdeksännellä luokalla. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin syrjäytymistä koskevaa tutkimusta. Syrjäytymisriskinä ... -
Polku lukutaitoon : neljän lapsen kokemuksia lukemaan oppimisesta
Kaisla, Tytti; Rautiainen, Anita (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.