Show simple item record

dc.contributor.authorReinikka, Osmo
dc.date.accessioned2013-11-06T11:59:25Z
dc.date.available2013-11-06T11:59:25Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1286833
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42418
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Reinikka, Osmo. 2013. MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto, 105 s. Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli tutkia peruskoulun ensimmäisellä luokalla motorista kehitystä tukevaan MOTO -kerhoon osallistuneiden oppilaiden koulumenes-tystä ja kokemuksia. Tutkimuksen määrällinen aineiston osa koostui 51 oppilaan kuu-dennen luokan kevättodistuksien liikunnan, äidinkielen, vieraan kielen, matematiikan, historian ja käyttäytymisen arvosanoista, joita verrattiin kunkin oppilaan oman luokan keskitasoon. Laadullinen aineiston osa käsitti 9 oppilaan teemahaastattelut, joiden yh-teiskesto oli 233 min. Litteroitua aineistoa kertyi 38 tekstisivua (rivivälillä 1,5). Haastat-teluaineistoa käsiteltiin sisällön erittelyn ja analyysin menetelmällä. Entiset MOTO -kerholaiset (n=51) eivät yleisesti todistusarvosanojen mukaan erottuneet oman luokkansa tasosta. Suurin osa kerholaisista sai oman luokkansa keskitasoa heikomman arvosanan äidinkielen kielentuntemuksessa (n=26), vieraan kielen (luetun) ymmärtämisessä (n=5, v.2009) ja kirjoittamisessa (n=28), matematiikassa (n=21), histo-riassa(n=23), itsenäisessä työskentelyssä (n=23) sekä vastuuntunnossa/huolellisuudessa (n=26). Keskitasoisesti suurin osa kerholaisista menestyi liikunnan osaamisessa (n=30) ja työskentelyssä/aktiivisuudessa (n=26), äidinkielen lukemisessa (n=24) sekä kirjallisessa (n=21) ja suullisessa viestinnässä (n=26), vieraan kielen kuullun ymmärtämisessä (n=7, v.2009), käyttäytymisessä (n=26) ja yhteistyötaidoissa (n=21). Yli keskitasoisen arvosanan huomattava osa kerholaisista sai äidinkielen kirjallisessa viestinnässä (n=11), vieraan kielen kirjoittamisessa (n=20), matematiikassa (n=8) ja osallistumisessa (n=15). Yhdeksännellä luokalla oppilaiden kokemukset koulun ja vapaa-ajan liikunnasta olivat pääosin myönteisiä ja lähes kaikki haastatellut olivat löytäneet oman liikuntaharrastuk-sen. Oppilaat kertoivat tyytyväisyydestä omaan koulumenestykseen ja oppimiseen sekä tukitoimiin, tosin kokemukset olivat hyvin erilaisia. Tuloksista kuvastuivat oppilaiden yksilölliset tavat oppia. Oppilaat motivoituivat ja viihtyivät koulussa normaalisti. He olivat löytäneet omia vahvuuksiaan ja kokeneet saaneensa riittävästi apua. Jatko-opintosuunnitelmat olivat lukiopainotteiset ja kaikilla oli selvä tulevaisuuden suunta. Syrjinnän tai syrjäytymisen merkkejä tai merkittäviä oppimisvaikeuksia ei tullut esille oppilaiden kokemuksista. Johtopäätös on, että MOTO -kerho oli näiden oppilaiden koh-dalla ollut myönteinen motorisen kehityksen ja oppimisen tukitoimi, jolla ei havaittu olevan ainakaan kielteisiä seurauksia. Peruskoulun alussa oppimisvalmiuksiltaan riski-ryhmään kuuluneet oppilaat olivat sopeutuneet kouluun hyvin ja suorittaneet oppivel-vollisuuden ilman suurempia ongelmia. Tutkimus kannustaa oppimisvaikeuksien riskien varhaiseen tunnistamiseen ja tuen järjestämiseen. Avainsanat: motorinen kehitys, oppimisvalmiudet, koulutulokkaat, peruskoulu, oppilaat, liikuntakerho, koulumenestys fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermotorinen kehitys
dc.subject.otheroppimisvalmiudet
dc.subject.otherkoulutulokkaat
dc.subject.otherperuskoulu
dc.subject.otheroppilaat
dc.subject.otherliikuntakerho
dc.subject.otherkoulumenestys
dc.titleMOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311062540
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2013-11-06T11:59:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysomotorinen kehitys
dc.subject.ysooppimisvalmiudet
dc.subject.ysokoulutulokkaat
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record