Visio ja sen viestiminen kasvuyrityksessä : ylimmän operatiivisen johdon käsityksiä ja kokemuksia
Date
2013Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata, millaisia käsityksiä ja kokemuksia kasvuyrityk-sen ylimmän operatiivisen johdon edustajilla on yrityksensä visiosta ja sen viestimises-tä organisaatiossaan. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää narratiivisen vaikuttamisen nä-kökulmasta, millainen vuorovaikutuksen ilmiö kasvuyrityksen visio on, ja miten ylimmän operatiivisen johdon edustajat pyrkivät sitouttamaan organisaationsa jäseniä sen saa-vuttamiseen johtamisviestinnässään.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sitä varten haastateltiin seit-semän ylimmän operatiivisen johdon edustajaa yhdestä suomalaisesta kasvuyritykses-tä. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja ne toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkielman tulokset osoittivat, että visio ja sen viestiminen ovat keskeinen osa kasvuyri-tyksen johtamista. Nykyisellään visio käsitteenä viittaa kuitenkin perinteiseen käsityk-seen visiosta organisaation julkisena visiolauseena, mutta narratiivisen vaikuttamisen näkökulmasta kasvuyrityksen visio on erilaisten osien muodostama kokonaisuus, jonka ytimessä ovat kasvuyritystoiminnalle asetetut kasvutavoitteet. Vision sisältö ja muoto vaihtelevat riippuen siitä, viestitäänkö sitä yrityksen ulkoisille vai sisäisille sidosryhmille. Jotta visio on merkityksellinen organisaation kaikille jäsenille, sitä tulee tietoisesti vies-tiä organisaation erilaisissa vuorovaikutustilanteissa päivittäin.
Tutkielman tulokset tarjoavat ajankohtaista tietoa kasvuyrityksen visiosta ja sen viesti-misestä organisaatiossa. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti kasvuyritys-toiminnan ja sen johtamisviestinnän kehittämisessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ylimmän johdon käsityksiä johtaja-alaisvuorovaikutuksesta ja sen eettisistä periaatteista
Laitinen, Sanna (2013)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään ylimmän johdon käsityksiä ja kokemuksia johtaja-alaisvuorovaikutuksesta ja sen eettisistä periaatteista ja niihin liittyvistä haasteista tietoperustaisissa ... -
Työyhteisön vuorovaikutus kasvuyrityksessä : tapaustutkimus Naturvention
Jukkala, Helmi (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli ymmärtää työyhteisön vuorovaikutusta kasvuyrityksessä. Tutkielmassa tarkasteltiin työyhteisön jäsenten käsityksiä vuorovaikutuksesta heidän omassa työyhteisössään, joka oli osa ... -
Alaisten kokemuksia työn imua vahvistavasta ja heikentävästä johtamisviestinnästä
Piirainen, Juulia (2013)Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää alaisten kokeman työn imun rakentumista osana johtajan ja alaisen välistä vuorovaikutusta. Tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää alaisten kokemuksia siitä, millainen johtamisviestintä ... -
Viestintä muutosjohtamisen haasteena : ylimmän johdon näkökulmia muutosten onnistumiseen ja muutosviestintään
Salokanto, Marketta (2015) -
Organisaatio muutoksessa: työntekijöiden, keskijohdon ja ylimmän johdon kokemuksia muutosprosessista
Partanen, Hanna-Mari (2016)Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena on ollut tutkia erään kansainvälisen konsernin Suomen yksikön toiminto-osaston rakenteellista muutosta ja sen vaikutuksia. Mielenkiinnon kohteena tutkimuksessa on ollut kuulla ...