Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen arviointimenetelmät mobiililaitteiden ja -palveluiden tutkimisessa
Leinonen, Saija
Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen arviointimenetelmät mobiililaitteiden ja
-palveluiden tutkimisessa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 29 s.
Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Mobiililaitteiden ja -palveluiden merkitys on voimistunut yhteiskunnassa viime
vuosina tuoden uusia ulottuvuuksia siihen, miten erilaisia laitteita ja palveluita
käytetään. Mobiiliteknologia ulottuminen ihmisten arkielämään onkin samalla
kasvattanut käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen merkitystä, minkä vuoksi
niiden arvioinnista on tullut osa tuotteiden ja palveluiden suunnittelua sekä
kehittämistä. Arvioinnissa käytettävien menetelmien monimuotoisuus mahdollistaa
osaltaan mobiililiiketoiminnassa sekä kustannustehokkaampien kuin laadukkaampien
tuotteiden ja palveluiden tuottamisen. Tässä kirjallisuuskatsauksena
toteutetussa tutkielmassa käsitellään käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta
sekä niiden arviointimenetelmiä mobiililaitteiden ja -palveluiden tutkimisessa.
Lisäksi esitellään tässä kontekstissa myös yksittäisiä esimerkkitutkimuksia.
Tutkimustuloksena todetaan, ettei käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen määrittely
ole yksiselitteistä. Toisaalta havaittiin, että arviointimenetelmien valinnassa
oleellista on määrittää millaisiin asioihin halutaan kiinnittää huomiota.
Eri arviointimenetelmät mahdollistavatkin käytettävyysongelmien kartoituksen
ja käyttäjäkokemuksen selvityksen. Lisäksi tuotteiden tai palveluiden kehitysideoiden
esilletulo on osa näiden arviointiprosessien kautta saatuja hyötyjä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
Tulimäki, Johannes (2015)Käytettävyystutkimuksella ja käytettävyyden mittaamisella on pitkä historia ja aihetta on tutkittu paljon. 2000-luvulla akateemiseen tutkimukseen käytettävyyden rinnalle on noussut käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on ... -
Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
Nissinen, Ella (2020)Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelun malli toimintakyvyn mittaamisen sähköisissä kyselylomakkeissa.
Ivanov, Vladimir; Lappalainen, Tuire (2022)Käyttäjäkokemus on avaintekijä, kun määritetään, onko järjestelmän suunnittelu yhteensopiva käyttäjän koettujen kokemusten, kuten odotuksien sekä kontekstuaalisten, ympäristöllisten ja henkilökohtaisten vaikuttavien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.