Salatusta avoimeksi : kotimainen adoptio historiallisessa kontekstissaan
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella kotimaisen adoption muutosta ja kehitystä historiallisessa kontekstissaan ja kuvata mitä kohti kotimaisissa adoptioissa ol-laan menossa. Näkökulmana historiallisessa tarkastelussa on adoptoidun ja biologisen van-hemman välinen yhteydenpito. Adoptoidun ja biologisen vanhemman välinen yhteydenpito on 1.7.2012 voimaan astuneen uuden adoptiolain mahdollistaman avoimen adoption sisältö.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta osasta: kotimaisen adoption historiaa koskevista teoksista sekä empiirisestä aineistosta, johon sisältyy neljän aikuisen adoptoidun kirjoitukset ja viiden aikuisen adoptoidun haastattelut. Empiirinen aineisto on kerätty tutkimushetkellä yli 18 vuotta täyttäneiltä lapsena vierasadoptioon luovutetuilta henkilöiltä ympäri Suomen. Haastattelut on toteutettu avoimen haastattelun keinoin. Em-piirinen aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosteni mukaan kotimaisen adoption ideologinen muutos ja kehitys historiallisessa kontekstissaan on ollut merkittävä. Aiemmin salattuna ja hävettynä pidetty adoptio on muuttunut entistä avoimemmaksi ja aiemmin peitellyksi jäänyt kiinnostus biologisiin vanhempiin on tullut kannatettavaksi ja yhteiskunnallisesti hyväksytyksi. Tutkimustulosteni mukaan yhteydenpito biologisiin vanhempiin on merkittävä asia adoptoidun elämässä. Merkitykselliseksi on nostettu myös yhteys biologisiin sisaruksiin. Tutkimukseen osallistuneiden aikuisten adoptoitujen kokemukset yhteydenpidosta biologisiin vanhempiin olivat pääasiassa positiivisia, mutta useimmilla yhteydenpitoon liittyi myös monenlaisia ongelmia. Yhteydenpito osoittautui ajassa muuttuvaksi kokemukseksi. Tutkimukseen osallistu-neet 1940–1980-luvuilla syntyneet adoptoidut olivat monissa tapauksissa joutuneet salai-lemaan adoptiovanhemmiltaan yhteydenpitoaan biologiseen vanhempaan. Omien adoptiokokemustensa pohjalta avoin adoptio koettiin tutkimukseen osallistuneiden aikuisten adoptoitujen keskuudessa ristiriitaisena tai ei-kannatettavana asiana.
...
Muu nimeke
Kotimainen adoptio historiallisessa kontekstissaanAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Searching for the Self : Adult International Adoptees’ Narratives of Their Search for and Reunion With Their Birth Families
Koskinen, Maarit G.; Böök, Marja Leena (Routledge, 2019)In this case study, five international adoptees from Finland were interviewed about their search and reunion experiences to find out what meanings they ascribed to their identities and family relations. The thematic analysis ... -
Luokkatandemilla vauhtia ammattikorkeakoulun toisen kotimaisen kielen opiskeluun
Korhonen, Anna; Savolainen, Katariina; Isokangas, Sari; Saarikoski, Lotta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Artikkeli kertoo Insinööriopiskelijoiden korkeakoulutandem -hankkeesta, jossa Vaasan ammattikorkeakoulun ja Yrkeshögskolan Novian insinööriopiskelijat harjoittelivat yhdessä suomea/ruotsia toisen kotimaisen kielen opintojakson ... -
Vanhemman tuki lapsen kotitehtäville : yhteydet taustatekijöihin, vanhemman minäpystyvyyteen ja odotuksiin
Isoviita, Cristina; Toivanen, Tanja (2016)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien lapsen kotitehtäviin antaman tuen määrää sekä keinoja, joilla vanhemmat tukevat lastaan kotitehtävissä ja kannustavat itsenäiseen toimintaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin, ovatko ... -
Vanhemman ammattiaseman ja nuoren ja vanhemman välisen suhteen läheisyyden ja konfliktien yhteys nuorten toiveammatteihin seitsemännellä luokalla
Husgafvel, Emmi; Eskelinen, Sofia (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemman ammattiaseman ja nuoren ja vanhemman välisen suhteen yhteyttä seitsemäsluokkalaisten nuorten toiveammatteihin. Tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun ... -
Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
Jykylä, Johanna; Siiriä, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka temperamentti kehittyy 6.–9. luokan välillä ja kuinka vanhemman kasvatustyylit ovat yhteydessä nuoren temperamenttiin ja siinä tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi tutkimme, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.