dc.contributor.author | Peltola, Sonja | |
dc.date.accessioned | 2013-09-24T15:14:05Z | |
dc.date.available | 2013-09-24T15:14:05Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1280773 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42211 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijan kokemusta opiskelusta ja ymmärtää opiskelussa koettuja jännitteitä. Niitä syntyi ympäristön odotusten ja oman kokemuksen välillä, kun opiskeluissa kesti suunniteltua pidempään. Opiskelun hitaus tuntuu ongelmalliselta, sillä yliopisto-opintoja on pyritty nopeuttamaan ja tehostamaan. Opiskelijoiden haluttaisiin valmistuvan nykyistä nopeammin. Hidas opiskelija määrittyy herkästi epäonnistujaksi, vaikka oma kokemus opiskelusta olisi toinen.
Tutkimuksessa kuvattiin autoetnografisella otteella tutkijan omaa opiskelukokemusta. Tutkimusteksti muodostui aineiston ja analyysin vuoropuheluksi; kokemuksen näkyväksi tekeminen, analysointi ja psykodynaaminen teoretisointi limittyivät toisiinsa. Tarkoituksena oli sekä tuoda tutkitut kokemukset lähelle lukijaa että ymmärtää kuvattujen ilmiöiden dynamiikkaa. Yksityinen kokemus paljasti myös yleisempiä opiskelukulttuurin heikosti tiedostettuja merkityksiä.
Kuvattu kokemus opiskelusta jakaantui kahteen erilaiseen puoleen, sujuviin opiskeluputkiin ja herätteleviin kokemuksiin toisenlaisesta opiskelusta. Opiskelija jäi puolien väliin tasapainoilemaan ja etsimään omaa tapaansa opiskella. Kahtiajakautuminen selittyi opiskelun ja opettajan ammatin herättämien vaikeiden tunteiden välttelyllä. Tutkimus tavoitti henkilökohtaisen oppimisprosessin, jossa opettajaksi opiskelun ristiriidat lopulta hyväksyttiin osaksi omaa kokemusta.
Opiskelijan aistimat ristiriidat ovat läsnä koulutuksessa myös yleisemmin. Epävarmuus ikään kuin väijyy koulutuksen arjen sujuvaksi silotellun pinnan alla. Ahdistavat tunteet kuuluvat oppimiseen, joten ne pilkahtavat jossain esiin kuitenkin. Niin kauan kun epävarmuutta yritetään väistää, jotain inhimillisestä oppimisprosessista karsiutuu pois. Tutkimuksen valossa pyrkimykset tehostaa ja nopeuttaa koulutusta aikarajoituksin näyttäytyvät pintapuolisina ratkaisuina, jotka kaventavat opiskelun mahdollisuuksia koskettaa ja vaikuttaa. Tehokkuuteen pyrittäessä koulutuksen tehoavuus kärsii. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opiskelu | |
dc.subject.other | hitaus | |
dc.subject.other | tehokkuus | |
dc.subject.other | epävarmuus | |
dc.subject.other | syyllisyys | |
dc.subject.other | opettajankoulutus | |
dc.subject.other | autoetnografia | |
dc.subject.other | psykodynamiikka | |
dc.title | Hitaan opiskelijan analyysi | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201309242346 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Autoetnografia | |
dc.date.updated | 2013-09-24T15:14:05Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | hitaus | |
dc.subject.yso | tehokkuus | |
dc.subject.yso | epävarmuus | |
dc.subject.yso | syyllisyys | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | psykodynamiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |