Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPeltola, Sonja
dc.date.accessioned2013-09-24T15:14:05Z
dc.date.available2013-09-24T15:14:05Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1280773
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42211
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijan kokemusta opiskelusta ja ymmärtää opiskelussa koettuja jännitteitä. Niitä syntyi ympäristön odotusten ja oman kokemuksen välillä, kun opiskeluissa kesti suunniteltua pidempään. Opiskelun hitaus tuntuu ongelmalliselta, sillä yliopisto-opintoja on pyritty nopeuttamaan ja tehostamaan. Opiskelijoiden haluttaisiin valmistuvan nykyistä nopeammin. Hidas opiskelija määrittyy herkästi epäonnistujaksi, vaikka oma kokemus opiskelusta olisi toinen. Tutkimuksessa kuvattiin autoetnografisella otteella tutkijan omaa opiskelukokemusta. Tutkimusteksti muodostui aineiston ja analyysin vuoropuheluksi; kokemuksen näkyväksi tekeminen, analysointi ja psykodynaaminen teoretisointi limittyivät toisiinsa. Tarkoituksena oli sekä tuoda tutkitut kokemukset lähelle lukijaa että ymmärtää kuvattujen ilmiöiden dynamiikkaa. Yksityinen kokemus paljasti myös yleisempiä opiskelukulttuurin heikosti tiedostettuja merkityksiä. Kuvattu kokemus opiskelusta jakaantui kahteen erilaiseen puoleen, sujuviin opiskeluputkiin ja herätteleviin kokemuksiin toisenlaisesta opiskelusta. Opiskelija jäi puolien väliin tasapainoilemaan ja etsimään omaa tapaansa opiskella. Kahtiajakautuminen selittyi opiskelun ja opettajan ammatin herättämien vaikeiden tunteiden välttelyllä. Tutkimus tavoitti henkilökohtaisen oppimisprosessin, jossa opettajaksi opiskelun ristiriidat lopulta hyväksyttiin osaksi omaa kokemusta. Opiskelijan aistimat ristiriidat ovat läsnä koulutuksessa myös yleisemmin. Epävarmuus ikään kuin väijyy koulutuksen arjen sujuvaksi silotellun pinnan alla. Ahdistavat tunteet kuuluvat oppimiseen, joten ne pilkahtavat jossain esiin kuitenkin. Niin kauan kun epävarmuutta yritetään väistää, jotain inhimillisestä oppimisprosessista karsiutuu pois. Tutkimuksen valossa pyrkimykset tehostaa ja nopeuttaa koulutusta aikarajoituksin näyttäytyvät pintapuolisina ratkaisuina, jotka kaventavat opiskelun mahdollisuuksia koskettaa ja vaikuttaa. Tehokkuuteen pyrittäessä koulutuksen tehoavuus kärsii.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheropiskelu
dc.subject.otherhitaus
dc.subject.othertehokkuus
dc.subject.otherepävarmuus
dc.subject.othersyyllisyys
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.subject.otherautoetnografia
dc.subject.otherpsykodynamiikka
dc.titleHitaan opiskelijan analyysi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201309242346
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodAutoetnografia
dc.date.updated2013-09-24T15:14:05Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysohitaus
dc.subject.ysotehokkuus
dc.subject.ysoepävarmuus
dc.subject.ysosyyllisyys
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysopsykodynamiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot