CODA-lasten asema kielipoliittisissa ja kielikoulutuspoliittisissa teksteissä vuosina 1993-2010
Lehtinen, Joonas. CODA-lasten asema kielipoliittisissa ja kielikoulutuspoliittisissa
teksteissä vuosina 1993–2010. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliposton
kasvatustieteen laitos, 2013. 70 sivua.
Kielipoliittisilla päätöksillä on vaikutusta lasten ja nuorten kieli
identiteetin kehittymiseen. Varsinkin vähemmistökielten käyttäjien mahdollisuus
käyttää omaa äidinkieltään ei ole kovin hyvät. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda julki
niitä keinoja, joilla CODA-lapsia asemoidaan kieli- ja kielikoulutuspoliittisissa
teksteissä. Tutkimuksessa tarkastelen myös, miten CODA-lasten asema on muuttunut
kieli- ja kielikoulutuspoliittisissa teksteissä vuosien 1993–2010 välisenä aikana.
Aihetta lähestyin laadullisen tutkimuksen kautta, myös määrällistä
tutkimusotetta, lähinnä kvantifiointia hyödyntäen. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa
on kriittinen diskurssianalyysi. Kriittistä diskurssianalyysiä hyödynsin niin
viitekehyksen luonnissa kuin myös aineiston analyysissä. Analyyttisenä työkaluna ja
kategorioina hyödynsin sosiaalisen toimijan verkkoa ja siinä käytettyä kategorioita ja
käsitteitä.
Kuurojen vanhempien aseman vaihteluun on vaikuttanut yleinen ilmapiiri
viittomakieltä ja kuuroja kohtaan. Vallassa olevalla diskurssilla on vaikutusta myös
CODA-lasten asemaan ja sen muutokseen. CODA-lapsia viitattiin myös hyvin eri
tavoin eri aikoina ja myös eri aineistoissa. CODA-lasten asema on parantunut vuodesta
1993 lähtien. Kuitenkaan CODA-lasten asema kieli- ja kielikoulutuspoliittisissa
teksteissä ei ole hyvä tällä hetkellä.
...
Lehtinen, Joonas. CODAs status in language policy and language educatation policy
texts between years 1993–2010. The pro gradu research of education. The university of
Jyväskylä. The deparment of Teacher Education, 2013. 70 pages.
By language policy decisions has affect to childrens and to youths language identity
development. Especially minority languages users’ opportunity to use their own
language isn’t so good. Point of my research is to bring out to everyone to see ways
which CODAs are positioned in language policy and language education policy texts. In
my research I will also view how CODAs status has changes in language policy and
language education policy texts between 1993–2010.
Subject I approached by qualitative research and also by quantative research, in use of
quantification. Research method in my research was critical discourse analysis. I also
used critical discourse analysis when I build frame of reference and also in when I
analyzed materials. In analytical tools and in categorys utilized social actor network and
its categorys and its terms.
Changes in Deaf parents status has affected by common atmosphere towards sign
language and towards Deafs. Discourse in power has also affect towards CODAs status
and changes in their status. CODAs were refered in many different ways in different
times and also in different materials. CODAs status has changes better from the 1993.
Alltough CODAs status in language policy and language educatation policy texts isn’t
good at the moment.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuurojen opettajien ammattilehden diskurssit 1892-2005 : näkemyksiä opetustyöstä, oppilaasta ja suomalaisesta viittomakielestä
Savolainen, Anu; Toura, Outi (2009)Kriittinen diskurssianalyyttinen tutkimus tarkasteli kuurojen ja sokeain opettajain liitto ry:n (KSOL) ammattilehden kirjoituksia. Kuurojen opettajien ammattilehden kirjoituksia ei ole aikaisemmin tutkittu, eikä kriittistä ... -
Kieli-ideologiat viittomakielen lautakunnan pöytäkirjoissa vuosina 2004-2014
Keski-Levijoki, Nelli (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan viittomakielisyyteen liittyviä diskursseja, ja selvitän minkälaisia kieli-ideologioita niiden taustalla vaikuttaa. Aineisto koostuu 30 viittomakielen lautakunnan pöytäkirjoista ... -
Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
Pietarinen, Heta (2021)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataitoja ja tarkkaillaan ikäluokan sisällä esiintyvää variaatiota. Tarkastelun alla ovat erityisesti lasten tuottamien tarinoiden ... -
Kuulovammaiset ja viittomakielen käyttäjät Suomen koulutuspoliittisissa teksteissä
Liikamaa, Arttu (2014)Tämä tutkimus tarkastelee kuulovammaisia ja viittomakielen käyttäjiä Suomen koulutuspoliittisissa teksteissä. Tutkimusaineistona ovat keskeisimmät koulutuspoliittiset tekstit: perusopetuslaki (1998), perusopetuksen ... -
The power of language policy : the legal recognition of sign languages and the aspirations of deaf communities
De Meulder, Maartje (University of Jyväskylä, 2016)This thesis explores Sign Language Peoples’ aspirations for the legal recognition of sign languages, with specific focus on Finland and Scotland. It highlights the timely need to strengthen (in practice) and scrutinize ...