dc.contributor.author | Onjukka, Reea | |
dc.date.accessioned | 2013-09-02T15:41:55Z | |
dc.date.available | 2013-09-02T15:41:55Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1279037 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42058 | |
dc.description.abstract | Tämä pro gradu-tutkielmana laadittu materiaalipaketti yhdistää kielen ja sisällön oppimisen content and language integrated learning- eli CLIL-menetelmän avulla. CLIL:n keskeinen ajatus on, että opiskelija oppii kieltä toisen oppiaineen kautta. Autenttisten materiaalien käyttö sekä opiskelijoiden keskinäinen yhteistyö takaavat kielen implisiittisen oppimisen. Lisäksi opettajan tulisi kiinnittää opiskelijoiden huomio myös kielenoppimiseen explisiittisesti.
Tukemaan CLIL-menetelmää valittiin yhteistoiminnallinen oppiminen. Se on tarkoin strukturoitu opetusmenetelmä, jossa opiskelijat työskentelevät yhdessä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteistoiminnallisia tehtävätyyppejä ja –rakenteita on lukuisia, joista tunnetuimpia ovat ns. palapelirakenteet. Niissä opiskelijat saavat jokainen oman osa-alueensa, joka heidän tulee oppia ja opettaa muille, jotta yhteinen ja laajempi tehtävä voidaan toteuttaa. Yhteistoiminnallinen oppiminen integroituu CLIL-menetelmään hyvin, sillä molemmissa painotetaan yhteistyötä ja suullista viestintää.
Materiaalipaketin aiheeksi valikoitui sosiaalipsykologia. Se on suosittu psykologian alue, joka koskettaa jokaista ja joka on myös helppo linkittää opiskelijoiden omaan elämään. Siitä huolimatta sosiaalipsykologian osuus lukion psykologian oppimäärästä on todella vähäinen ja siten syventävä kurssi aiheeseen varmasti tervetullut.
Sosiaalipsykologian ja siten myös tämän kurssin keskeisiä teemoja ovat sosiaalinen vuorovaikutus, ryhmän ja sosiaalisen ympäristön vaikutus yksilöön, ryhmäilmiöt sekä yksilön maailman- ja minäkuvan rakentuminen.
Materiaalipaketin tehtävät linkittyvät Bloomin taksonomiaan. Taksonomian ajatus on, että tehtävät vaikeutuvat aste asteelta ensimmäisten ollessa aiheeseen tutustumista ja viimeisten kriittistä ajattelua ja soveltamista vaativia. Täten tämänkin paketin jokaisen kappaleen tehtävät vaikeutuvat tehtävä tehtävältä ja laajempaa tietämystä ja ymmärrystä vaaditaan jokaisen kappaleen teemoista.
Materiaalipaketti on suunniteltu digitaaliseksi kahdesta syystä. Teknologian käyttö on nuorille jokapäiväistä ja sekä hauskaa että hyödyllistä. Koska nuoret viettävät paljon aikaa internetissä ja sosiaalisessa mediassa, niiden hyödyntäminen opetuksessa on motivoivaa ja nykyaikaista. Lisäksi, nuorten on tärkeä oppia mediakriittisiksi ja arvioimaan etsimiensä lähteiden luotettavuutta niin itsensä kuin tulevaisuuden opintojensa kannalta. Se on myös tavoitteena opetussuunnitelmassa, joten sen harjoittaminen tällä kurssilla on suureksi hyödyksi. Toiseksi, myös koulut pyrkivät nykyisin ekologisuuteen ja vähentämään paperin käyttöä, joten kurssimateriaalin ollessa verkossa tai tallennettuna tabletteihin tai tietokoneisiin auttaa kouluja vähentämään paperijätettä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | CLIL | |
dc.subject.other | cooperative learning | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | social psychology | |
dc.title | Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201309022221 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-09-02T15:41:55Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.yso | sosiaalipsykologia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |